تأثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر اقتصاد مصر

تأثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر اقتصاد مصر
جنگ اسرائیل علیه غزه بر بخش‌های مختلف اقتصاد مصر از تجارت گرفته تا گاز و گردشگری تأثیر می‌گذارد.
کد خبر : ۱۵۶۳۶۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، طبق گزارش آژانس‌های رتبه بندی اعتباری بین المللی. رویارویی ارتش اشغالگر اسرائیل و مقاومت فلسطین - پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی - مشکلات اقتصاد مصر را که از کمبود دلار و افزایش بدهی خارجی رنج می‌برد، افزایش داده و این کشور توانایی انجام تعهداتش را از دست داده است.

تأثیر منفی درگیری در غزه بر اقتصاد مصر از چند جنبه ناشی می‌شود، از جمله ترس از توقف مستقیم صادرات مصر به نوار غزه و ممانعت از این صادرات به کرانه باختری.

بر اساس گزارش آژانس مرکزی بسیج عمومی و آمار مصر، صادرات مصر به فلسطین ۲۸.۴ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ به ۴۵۱.۵ میلیون دلار رسید، در حالی که در سال ۲۰۲۱ به ۳۵۱.۵ میلیون دلار رسید.

در مورد رابطه مصر با اشغالگر، داده‌های وزارت بازرگانی اسرائیل نشان می‌دهد که مبادلات تجاری با مصر - به استثنای صادرات گردشگری و گاز طبیعی - تا سال ۲۰۲۵ به ۷۰۰ میلیون دلار در مقایسه با ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.

بر اساس این طرح - که جزئیات آن توسط روزنامه تایمز اسرائیل گزارش شده است - قاهره و تل آویو قرار است گذرگاه نیتسانا را بین خود توسعه دهند.
همچنین قرار است رژیم اشغالگر واردات غذا، ماهی تازه و مصالح ساختمانی خود را از مصر در ازای صادرات راه حل‌ها و فناوری‌های کشاورزی افزایش دهد.

طبق داده‌های اتاق آمریکا، صادرات مصر به ایالات متحده نیز - مطابق با توافقنامه مناطق صنعتی واجد شرایط (QIZ) که نیاز به همکاری صنعتی با اسرائیل دارد - در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۲ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافت.

محصولات QIZ توافقنامه بین مصر، اسرائیل و ایالات متحده در مورد صادرات محصولات از مناطق صنعتی واجد شرایط) ۵۳ درصد از کل صادرات مصر به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ و ۵۵ درصد از صادرات غیرنفتی به این کشور را تشکیل می‌دهد که طبق توافقنامه QIZ، محصولات واجد شرایط صادرات به ایالات متحده با معافیت‌های گمرکی باید حداقل ۳۵ درصد ارزش افزوده کارخانه‌های مناطق صنعتی واجد شرایط را داشته باشند.


با این حال، با توجه به سردرگمی که اسرائیل با آژیرها، ورود شهرک نشینان به پناهگاه‌ها و توقف حرکت کارخانه‌ها شاهد آن است، علاوه بر احضار کارگران به ارتش با توجه به بسیج اخیر، به طور گسترده انتظار می‌رود که هم صادرات مصر و هم از سوی اسرائیل به این امر منجر شود. تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

تأثیر منفی دیگر بر اقتصاد مصر از صادرات گاز اسرائیل خواهد بود، زیرا شورون در ۱۰ اکتبر اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی را از طریق خط لوله گاز دریای مدیترانه شرقی بین اسرائیل و مصر متوقف می‌کند و از خط لوله گاز عرب که از اردن می‌گذرد استفاده خواهد کرد.

نه شرکت آمریکایی و نه هیچ یک از مقامات اسرائیلی و مصری زیان‌های پس از این رویه را فاش نکردند.

با این حال به نظر می‌رسد از روی نقشه‌ها - به گفته متخصصان - مشخص است که خط لوله گاز اعراب طولانی‌تر از خط لوله گاز مدیترانه شرقی است که از عسقلان در حدود ۱۰ کیلومتری شمال غزه تا العریش در مصر امتداد دارد.

گفتنی است که اسرائیل همچنین سه روز پس از آغاز عملیات مقاومت فلسطین، تولید در میدان گازی تامار در سواحل جنوبی را به حالت تعلیق درآورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر