صعود تورم ساختاری ایالات متحده و افت درآمد قابل تصرف

صعود تورم ساختاری ایالات متحده و افت درآمد قابل تصرف
افزایش بیش از انتظار مخارج خانوار در ماه سپتامبر توانست تورم ساختاری را از ناحیه افزایش فشار قیمتی تقاضا بر روی خدمات، بالا ببرد.
کد خبر : ۱۵۶۶۱۲

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ انتشار گزارش شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) توسط وزارت بازرگانی در روز جمعه حاکی از افزایش بیش از انتظار تورم مخارج خانوار از ناحیه افزایش هزینه‌های خدماتی همچون هزینه‌های حمل و نقل و مسکن، در ماه سپتامبر بود.

 

بنابر گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، تورم ماهانه سپتامبر از ناحیه فشار هزینه‌های بالای مسکن، افزایش یافت و بدین طریق مخارج خانوار هم محدود شد. با توجه به پیش‌بینی فروکش کردن مخارج مصرفی تا اوایل سال ۲۰۲۴، بنظر می‌رسد پس‌اندازهای دوران کرونا از جریان اقتصاد خارج شده و بدین ترتیب لزوم پیگیری سیاست افزایش نرخ های بهره توسط فدرال رزرو نیاز نیست؛ اما هنوز ریسک افزایش نرخ های بهره وجود دارد.

 

به گفته سال گواتیری (Sal Guatieri)، اقتصاددان ارشد در بازار سرمایه BMO در تورنتو، مصرف کنندگان آمریکایی هنوز مقداری پس‌انداز انباشته دارند تا فشار قیمتی از سوی تقاضا ایجاد کنند که  این موضوع موجب باقی ماندن ریسک‌هایی در فصل چهارم خواهد شد. با اینکه انتظار می‌رود در فصل چهارم، مخارج خانوار و اقتصاد شدیدا نزولی شود، اما ریسک موجود آن است که مخارج مذکور اجازه کنترل تورم داغ خدمات را به فدرال رزرو ندهد.

 

گزارش تحلیل‌گران دفتر اقتصادی وزارت بازرگانی نشان می‌دهد مخارج مصرف کننده بیش از دوسوم اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد، در ماه گذشته افزایشی ۰.۷ درصدی یافت که همراه با صعود تجدیدنظر نشده ۰.۴ درصدی در ماه آگوست بود. همچنین نظر سنجی رویترز نشان داده که انتظار افزایش ۰.۵ درصدی در مخارج ماه آتی دیده می‌شود.

 

مخارج مصرفی در گروه کالا و خدمات تقسیم شده است. افزایش مخارج بر روی کالا‌ها ۰.۷ درصد بوده که در بخش‌های اصلی دارو‌های نسخه‌ای، کامیون‌های سبک و غذا و نوشیدنی‌ها بوده است. افزایش هزینه‌های خدماتی جهشی ۰.۸ درصدی را تجربه کرده که بخش‌های موثر آن از جمله سفر‌های بین‌المللی، هزینه‌های مسکن، بهداشت و درمان و حمل و نقل هوایی بوده است.

 

اما با توجه به این روندها، عملکرد شگفت‌آوری از مخارج مصرفی در فصل چهارم انتظار نمی‌رود. در ماه‌های گذشته مصرف کنندگان برای افزایش مخارج خود به پس‌انداز‌ها اتکا داشتند. این حقیقت از کاهش نرخ پس‌انداز از ماه آگوست به سپتامبر مشهود است به طوری که نرخ پس‌انداز ماه آگوست ۴ درصد بود و در سپتامبر گذشته این مقدار به ۳.۴ درصد افت کرد.

 

بدین ترتیب درآمد قابل تصرف خانوار، یعنی درآمد پس از محاسبه مالیات‌ها و لحاظ تورم، برای سومین ماه متوالی افت داشته است.

 

جیمز نایتلی (James Knightley)، اقتصاددان ارشد بین‌المللی در ING نیویورک گوشزد می‌‎کند که این روند پایدار نیست. چرا که پس‌انداز‌ها مقدار مشخصی دارند و پایان پذیرند و با روندی تصاعدی در حال اتمام هستند. بسیاری از محاسبات نشان می‌دهد پس‌انداز‌های دوران کرونا با سرعت شدیدی نیم سال اول ۲۰۲۳ تمام شده‌اند.

 

پس‌انداز تنها برای دهک‌های بالای درآمدی معنا دارد و دهک‌های پایین درآمدی اکثرا برای مخارج خود در قرض فرو رفته و از کارت‌های اعتباری خود هزینه می‌کنند. اما جمعی از اقتصاددانان افزایش تراز هزینه کرد از کارت‌های اعتباری را تهدید نمی‌شمارند.

 

تب تورمی دلار هنوز داغ است

 

گزارش شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) که به عنوان مرجع تحلیلی فدرال رزرو برای سیاستگذاری تورم بوده، در روز جمعه منتشر شد. این شاخص در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته خود، ۰.۴ درصد صعود کرد و قیمت غذا و انرژی به ترتیب ۰.۳ و ۱.۷ درصد افزایش پیدا کردند. اگر با اقماض قیمت‌های نوسانی سوخت و غذا، تورم ساختاری را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود؛ تورم شاخص هزینه مصرف شخصی به میزان ۰.۳ درصد افزایش یافته که مهمترین عامل آن در بخش خدمات و قیمت‌های مسکن بوده که با افزایش ۰.۵ درصدی مواجه شده است.

 

در ۱۲ ماهه منتهی به سپتامبر، شاخص هزینه مصرف شخصی به میزان ۳.۴ درصد افزایش یافته که هنوز از هدف تورمی ۲ درصدی فدرال رزرو فاصله زیادی دارد. این مسئله با وجود افزایش نرخ‌های بهره هدف توسط بانک مرکزی آمریکاست که نرخ‌های بهره را از ماه مارچ ۲۰۲۲، ۵۲۵ واحد افزایش داده و آن را به دامنه ۵.۵-۵.۲۵ درصد رسانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر