کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبنا مطرح کرد؛

ثبات بازار ارز عامل رشد سرمایه‌گذاری در تولید

ثبات بازار ارز عامل رشد سرمایه‌گذاری در تولید
به گفته کارشناس اقتصادی، با ثابت اقتصادی و کنترل نرخ ارز، سرمایه‌گذار راحت‌تر در تولید مشارکت خواهد کرد.
کد خبر : ۱۵۶۷۲۲

علیرضا حجتی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به متوسط رشد ۴ درصدی اقتصاد کشور در دو سال اخیر گفت: رشد اقتصادی یعنی افزایش بازدهی اقتصاد، به عبارت دیگر رشد اقتصادی یعنی تولید ناخالص داخلی در دو سال متوالی رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است.


وی با اشاره به این که دو نوع رشد اقتصادی داریم که شامل رشد اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت است، گفت: در رشد اقتصادی بلند مدت به جای این که منابع را در کالا‌های مصرفی هزینه کنیم، در «کالا‌های سرمایه‌ای» هزینه می‌کنیم.


این کارشناس بیان کرد: وقتی که سرمایه‌ها به سمت کالا‌های سرمایه گذاری می‌رود، در دوره کوتاه مدت مردم عنوان می‌کنند که رشد اقتصادی را در سفره‌های خود احساس نمی‌کنند. علت این موضوع این است که دولت منابع خود را صرف «کالا‌های سرمایه‌ای» کرده است و کالا‌های سرمایه‌ای شامل ماشین آلات، زیرساخت‌ها و ... است و زمانی رشد اقتصادی توسط مردم احساس می‌شود که سرمایه گذاری‌ها به ثمر برسد و در بلند مدت این سیاست دولت اثر خود را بر سفره‌های مردم خواهد داشت؛ بنابراین اگر رشد اقتصادی در بلند مدت تداوم داشته باشد، مردم می‌توانند تاثیر رشد اقتصادی را در سفره‌های خود احساس کنند.


حجتی با اشاره به تاثیر افزایش رشد اقتصادی در رونق تولید در دولت سیزدهم گفت: در زمان‌هایی که رشد اقتصادی و رشد تولید مطرح می‌شود، در بازار‌هایی که ارتباط مستقیمی به بازار‌های پولی و مالی دارند، از جمله در صنعت بیمه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال در بیمه‌های بازنشستگی، افزایش رشد اقتصادی به رشد فروش بیمه‌های بازنشستگی کمک می‌کند.

 

او یادآور شد: هرچه قدر که رشد اقتصادی بالا‌تر باشد درآمد اقتصادی مردم بیشتر افزایش خواهد یافت و وقتی درآمد مردم افزایش یابد آحاد جامعه به این فکر می‌افتند که می‌توانند بیمه هم خریداری کنند، اما زمانی که رشد اقتصادی در کار نباشد، اولویت مردم گذراندن امورات روزمره زندگی می‌شود.


حجتی تاکید کرد: رشد اقتصادی ضریب نفوذ بیمه را در مردم افزایش می‌دهد و هر چه قدر که بتوانیم ضریب نفوذ بیمه را تقویت کنیم، استقبال از صنعت بیمه بیشتر خواهد شد و در ادامه صنعت بیمه می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای مردم ترسیم کند.

 

رشد اقتصادی منظم عامل افزایش سرمایه گذاری در تولید

 

وی گفت: اگر سرمایه گذاری احساس کند که با رشد اقتصادی منظمی رو به رو است در تولید سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین افزود: در تمام دنیا اولین شرط برای سرمایه گذاری، امنیت سرمایه گذاری و دومین شرط بازدهی و بازگشت سرمایه است؛ بنابراین ثبات اقتصادی و رشد منظم اقتصادی موجب خواهد شد تا منابع بیشتری از کشور‌های مختلف به داخل کشور جذب شود.

 

نوسان بازار ارز عامل عدم سرمایه‌گذاری در تولید

 

حجتی تصریح کرد: وقتی منابع جدید وارد چرخه اقتصاد می‌شود باعث رشد اقتصادی می‌شود و گردش مالی در کشور بوجود خواهد آمد، به عبارت دیگر با گردش پول در اقتصاد می‌توانیم بازدهی بیشتری را کسب کنیم.

 

وی ابراز داشت: با ثابت اقتصادی و کنترل نرخ ارز، سرمایه گذار راحت‌تر در تولید سرمایه گذاری خواهد کرد و با اطمینان به کار خود ادامه خواهد داد.

 

این کارشناس صنعت بیمه در پایان تاکید کرد: اگر بازار ارز نوسان داشته باشد برخی‌ها به دنبال نوسان گیری از بازار ارز می‌پردازند و به سفته بازی مشغول می‌شوند و در ادامه نوسان بازار ارز موجب عدم سرمایه‌گذاری در تولید می‌شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر