10 آبان 1402 - 12:57

کردستان در سایه تلاش‌های دولت سیزدهم به پایداری آب‌ دست می‌یابد

کردستان در سایه تلاش‌های دولت سیزدهم به پایداری آب‌ دست می‌یابد
تامین نیاز‌های آبی پایدار برای سراسر کشور از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم از همان روز‌های آغاز به‌کار بوده و هست.
کد خبر : ۱۵۶۷۹۰

به گزارش ایبنا، تامین آب پایدار نقاط مختلف کشور از اولویت‌های مهم وزارت نیروی دولت سیزدهم است که انجام این امور در کردستان چهره این استان را سرسبزتر از گذشته خواهد کرد.

بر همین اساس، آیت‌الله رییسی در نخستین روز‌های انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم در سفری به استان خوزستان در جریان مسائل و مشکلات آبی این استان قرار گرفت و به‌این‌ترتیب رسیدگی به مسائل آبی پای ثابت اکثر سفر‌های استانی رئیس‌جمهور قرار گرفت.

در ادامه، یکی از نقاطی که در اولویت دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای تأمین آب پایدار قرار گرفت، استان کردستان است.

سرسبزی کردستان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده رشته‌کوه‌های زاگرس میانی جای گرفته است همواره زبان زد خاص و عام بوده است. این استان با جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری به‌عنوان یکی از استان‌های پرآب کشور شناخته می‌شده است، اما برخی مواقع مشکل آب روح این خطه از کشورمان را خسته کرد تا آنکه دولت سیزدهم برای تأمین آب پایدار این استان را مورد توجه ویژه‌تری قرار داد.

گزارش‌ها نشان از آن دارد که ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری این استان تحت پوشش خدمات آب و ۹۶.۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

همچنین ۸۰ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب و یک‌هزار و ۳۳ روستا هم در محدوده خدمات آبفای استان قرار دارند.

تصفیه‌خانه آب در کردستان

اکنون ۱۱ تصفیه‌خانه آب در این استان در مدار است که در حوزه شهری تصفیه‌خانه‌های ۱ و ۲ سنندج، ۱ و ۲ سقز، بانه، حسن‌آباد یاسوکند در شهرستان بیجار، مریوان و دلبران قروه و تصفیه‌خانه روستایی قلیان سنندج در مدار هستند و تصفیه‌خانه آب شهر دیواندره هم آماده بهره‌برداری است.

همچنین طرح ارتقای تصفیه‌خانه‌های آب ۱ و ۲ سنندج و شماره ۱ سقز هم در دست اجرا است.

تقریباً ۱۴ هزار و ۵۳۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در این استان وجود دارد که پنج‌هزار و ۸۱۸ کیلومتر شبکه آب شهری، ۲ هزار و ۳۶۴ کیلومتر شبکه روستایی، ۶ هزار و ۲۰۶ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۵۸ کیلومتر شبکه فاضلاب روستایی وجود دارد.

۳۷۳ هزار مترمکعب مخزن آب در این استان وجود دارد و ۵۱ درصد تأمین آب از طریق آب‌های سطحی و ۴۹ درصد آب‌های زیرزمینی است.

۱۰ سد در استان وجود دارد که ۲۰ تصفیه‌خانه دارد و یکی هم به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین ۶۵۰ حلقه چاه، یک‌هزار و ۷۸ رشته چشمه و ۲۹ رشته قنات، تأمین آب سطحی استان را انجام می‌دهند.

وضعیت کنترل کیفیت آب کردستان

برپایه این گزارش، ۲۰ واحد آزمایشگاه کنترل کیفی آب و فاضلاب در استان وجود دارد که آزمایشگاه تصفیه‌خانه آب سنندج به‌عنوان یکی از به‌روزترین آزمایشگاه‌های کشور با رعایت استاندارد‌ها موفق به کسب گواهینامه‌های بین‌المللی معتبر شده است.

تامین آب سنندج از سد آزاد

تامین آب شهر سنندج از محل سد آزاد، بزرگ‌ترین طرح اجرا شده آبی استان است. مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود ۲۷ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که با بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه سنندج برای جمعیت ۷۰۰ هزارنفری، در افق سال ۱۴۲۵ مهیا می‌شود.

مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم یک مسیر اختصاصی ۲۷ کیلومتری برای هدایت آب به تصفیه‌خانه شماره ۱ و ۲ شهر سنندج ایجاد شد که آب شرب از این مسیر به تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت یک‌هزار لیتر بر ثانیه رسید و در شبکه توزیع شد.

اجرای این پروژه توسط وزارت نیرو سبب شد طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بیش از ۳۵۰ هزار نفر به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

دیگر پروژه مهم اجرا شده را می‌توان خط انتقال آب شهر سقز ذکر کرد که در این پروژه پنج‌هزار ۷۰۰ متر عملیات اجرا شده و جمعیت ۸۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

همچنین ایستگاه پمپاژ اضطراری «پل شیخ» سنندج با ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و ساخت تصفیه‌خانه شهر دیواندره با ظرفیت تصفیه ۲۵۰ لیتر بر ثانیه و جمعیت تحت پوشش ۷۵ هزار نفر از دیگر پروژه‌های مهم است.

اکنون و در دومین سفر استانی رییس جمهوری به این استان پس از ۱۵ ماه، مقرر است بار دیگر طرح‌های مهم آبی این استان به بهره‌برداری برسند. این طرح‌ها شامل ۶ پروه است که با اعتبار ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید.

در همین زمینه، «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی طرح‌های ملی آب به خبرنگار ایرنا گفت: هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان ۶ طرح آبی افتتاح می‌شود یا مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

وی، نخستین طرح را آبرسانی به شهر بانه از سد «عباس‌آباد» عنوان کرد و گفت: خطوط انتقال به میزان ۲۲.۵ کیلومتر و احداث ایستگاه پمپاژ بویین و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب انجام شده است.

سخنگوی طرح‌های ملی آب ادامه‌داد: آبرسانی به شهر سقز از سد «چراغ ویس» طرح بعدی است که در این زمینه مدول دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ شهر سقز به ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اجرایی شده است.

بزرگ‌زاده افزود: ساختمان سد «گاران» و شبکه آبیاری و زهکشی و آبرسانی به مریوان نیز در فهرست طرح‌ها قرار دارد که در این بخش هم بهره‌برداری از نواحی عمرانی ۱ و ۲ (یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار) و جنوب دریاچه زریوار (یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار) و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد در مجموع به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بهره‌برداری می‌شود.

وی از آبگیری کامل سد «امیرآباد» و بهره‌برداری از سد «رمشت» در این سفر خبر داد و گفت: تکمیل ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی «سیازاخ» نیز انجام می‌شود.

سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان‌کرد: آبگیری سد سیازاخ پیش‌تر انجام شده است. عیسی زاده ادامه داد: ساختمان سد چراغ ویس آماده بهره‌برداری است و این سد شهریورماه افتتاح شده بود.

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر