جرقه رکود اقتصاد جهانی زده شد/ تغییر سرنوشت دنیا با جنگ

جرقه رکود اقتصاد جهانی زده شد  تغییر سرنوشت دنیا با جنگ
اثرات جانبی مناقشات اوکراین و آسیای جنوب غربی، عدم‌قطعیت و ریسک جهانی را بالا برده و احتمال رکود اقتصادی آمریکا و اروپا را تشدید می‌‎کند.
کد خبر : ۱۵۶۹۴۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از گاردین؛ دو نفر از مشهورترین چهره‌های وال استریت هشدار دادند که اقتصاد ناپایدار و تحت فشار جهان، انتظار یک بحران انسانی و شوک مجدد را از سوی مناقشات آسیای جنوب غربی نداشته و این واقعه می‌تواند جرقه‌ای برای رکود جهانی باشد.

 

این چشم انداز بدبینانه، زمانی مطرح می‌شود که به روزرسانی جدیدی از اقتصاد بریتانیا توسط دفتر ملی آمار انگلیس در خصوص عملکرد اقتصادی فصل سوم سال میلادی در روز جمعه منتشر شد.

 

تخمین اقتصاددانان نشان داده که رشد اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۲۳ به سختی و در ارقام نازل صورت گرفت و هنوز هم انتظار می‌رود اندازه اقتصاد انگلیس همچنان ثابت بماند. تحولات مسیر نزولی بازار مسکن و مستغلات انگلیس همچنان در این برهه بی‌ربط نیست؛ چرا که پیش‌بینی مقادیر وام معادل رهن مسکن طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در حداقل مقادیر خود برای ۱۰ سال اخیر قرار دارد.

 

لری فینک (Larry Fink)، مدیر اجرایی بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان با نام BlackRock می‌گوید: از منظر اقتصاد جهانی، منازعه اوکراین و در پی آن شروع جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی موجب شد سرنوشت جدیدی برای جهان رقم خورد.

 

فینک در مصاحبه‌ای افزود: ریسک‌های ژئوپلتیک بر تمامی فعالان اقتصادی سایه افکنده و با گذشت زمان بر هراس آن‌ها افزوده شده و از امیدواری‌ها کاسته می‌شود. افزایش ترس می‌تواند مصرف را به آینده موکول کرده یا مخارج را افزایش دهد. در نتیجه، هراس در بلندمدت موجب رکود شده و اگر این احساس تداوم یابد، احتمال وقوع رکود در اروپا و آمریکا با گذشت زمان بیشتر خواهد شد.

 

جیمی دیمون (Jamie Dimon)، رئیس بزرگترین بانک آمریکا با نام JPMorgan در مورد همزمانی جنگ رژیم اشغالی و فلسطین همراه با جنگ اوکراین گوشزد کرد: عواقب این موضوع ترسناک و غیرقابل پیش‌بینی و همچنین مهمترین عامل اثرگذار بر مسیر جهان پیش‌رو است که مسائلی همچون آزادی، دموکراسی، امنیت غذا، امنیت انرژی و مهاجرت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

این اظهارات سه هفته پس از اظهارات آخرالزمانی مشابه از دیمون منتشر می‌شود که از سرشناس‌ترین فعالان حوزه مالی است. او ماه پیش هم هشدار داد: دورانی که در آن زندگی می‌کنیم یکی از خطرناک‌‎ترین برهه‌های تاریخی در دهه گذشته است. گسترش مناقشات می‌تواند تاثیرات شگرفی بر قیمت‌های غذا، سوخت، تجارت جهانی و روابط دیپلماتیک گذارد.

 

احساسات منفی وال استریت در مورد اقتصاد جهانی انعکاس وسیعی داشته است. هفته گذشته، اکونومیست مقاله‌ای در تیتر اصلی خود با عنوان «شنا کردن اقتصاد جهانی، خلاف جهت رودخانه/ تکاپو بر خلاف جریان اصلی نمی‌تواند دوام بیاورد» منتشر کرد.

 

علت اصلی پررنگ بودن نقش منازعات حماس و رژیم صهیونیستی در متاثر ساختن اقتصاد جهانی، وابستگی تجارت نفت به منطقه آسیای جنوب غربی است که یک سوم بازار نفت را شامل می‌شود. به طور معمول اقتصاددانان از اوج‌گیری قیمت نفت هراسان‌اند، زیرا می‌تواند رکود جهانی را رقم بزند.

 

عملکرد ضعیف اقتصادی کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد اقتصاد جهانی اکنون در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و به طور مثال اقتصاد انگلیس در آستانه رکود است. در هفته گذشته، بانک مرکزی انگلیس در گزارش سیاست پولی خود نوشت: انتظار می‌رود اقتصاد بریتانیا فصل سوم ماه میلادی بدون تغییر باقی بماند که این پیش‌بینی کمتر از تخمین‌های ماه آگوست است. برخی پرسشنامه‌های کسب‌وکار نشان از انقباض اقتصاد در فصل چهارم دارند. ولی برخی دیگر از گزارشات بدبینی کمتری دارند. اکنون انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی انگلیس در فصل چهارم رشدی ناچیز و معادل با ۰.۱ درصد داشته باشد که از پیش‌بینی‌های قبلی کمتر است.

 

با این حال، طبق تخمین‌های EY ITEM club، میزان وام در ازای رهن مسکن بریتانیا در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به کمترین ارقام خود در دهه اخیر رسیده است. پیش‌بینی اقتصاددانان نشان می‌دهد نرخ رشد وام به ازای رهن مسکن در سال ۲۰۲۳ به طور خالص ۱.۵ درصد است و در سال ۲۰۲۴ رشدی ۲ درصدی را داشته باشد. اکثر فعالان بازار نرخ بالای وام مسکن، کاهش رشد اقتصادی و افول جذابیت بازار مسکن را مقصر تلقی می‌کنند.

 

آنا آنتونی (Anna Anthony)، شریک مدیریت خدمات مالی در EY گفت: بریتانیا هنوز در مسیر اجتناب از رکود است. اما محیط اقتصاد کلان پرچالش بوده، فشار قابل توجه هزینه‌های زندگی، مخارج مصرفی خانوار را تحت تاثیر قرار داده و بازپرداخت وام را برای آن‌ها دشوار ساخته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر