27 آبان 1402 - 10:16
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازتوزیع ثروت هدف اصلی «مالیات بر مجموع درآمد»/ ثروت‌های بادآورده و یک‌شبه از بین می‌رود

بازتوزیع ثروت هدف اصلی «مالیات بر مجموع درآمد»  ثروت‌های بادآورده و یک‌شبه از بین می‌رود
در اقتصاد‌هایی که تلاش میکنند بازتوزیع ثروت داشته باشند؛ پایه مالیاتی «مالیات بر مجموع درآمد» را برای تحقق این هدف طراحی کرده‌اند.
کد خبر : ۱۵۷۲۱۸

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره اهمیت وجود ساختار‌های شناسایی افراد پردرآمد برای اخذ مالیات از مجموع درآمد اظهار کرد: برای کارکرد درست دریافت و پرداخت مالیات، مولفه‌ها و پیش نیاز‌هایی باید وجود داشته باشد و دیده شود تا سازمان‌های مالیاتی به درستی بتوانند دارندگان درآمد‌های بالا را شناسایی و مالیات واقعی را از آنها کسب کنند.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که زیرساخت‌های اساسی برای کسب مالیات در نظر گرفته نشده باشد قطع به یقین نمی‌توان مطمئن بود که دارندگان درآمد‌های بالا مالیات می‌پردازند و دولت و سازمان مالیاتی نیز قادر به تشخیص و شناسایی دقیق آنهاست.

 

شقاقی شهری افزود: زمانی سازمان امور مالیاتی می‌تواند از دارندگان درآمد‌های بالا و افرادی که ثروت‌های بادآورده و یک شبه از دلالی و فعالیت‌های سوداگری دارند، مالیات کسب کند که ساختار‌های مالیاتی ما قابلیت تمیز دادن و تشخیص دادن این افراد را از سایر دهک‌ها که درآمد مشخصی دارند، داشته باشد.

 

این استاد اقتصاد با تاکید براینکه باید برای هر پایه مالیاتی جدیدی مثل مالیات بر مجموع درآمد که وضع می‌شود، زیرساخت‌ها و الزامات مورد نظر فراهم شود، گفت: با توجه به پایه مالیاتی مجموع درآمد مصوب شده، سازمان امور مالیاتی و دولت کاملا باید مشخص کنند که چه سامانه‌ها و راهکار‌هایی برای تشخیص این افراد و میزان درآمد آن‌ها تعبیه شده است.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه سامانه مورد نظر باید به صورت شفاف مشخص کند هر فردی از چه محل‌هایی درآمد کسب کرده و مجموع این درآمد‌ها چقدر بوده، بنابراین سامانه‌های مالی باید به هم متصل باشند تا بتوانند مجموع درآمد را برای سازمان مالیاتی محاسبه کنند.

 

ضرورت اتصال سامانه‌های درآمدی به یکدیگر

 

شقاقی شهری ادامه داد: باید مشخص شود هر فردی از چه فعالیت‌هایی درآمد کسب کرده و مجموع این درآمد چقدر بوده است؟ چرا که هنگام کسب مالیات بر مجموع درآمد باید درآمد افراد از سقف رقم تعیین شده بیشتر باشد؛ یعنی باید از رقمی بیشتر باشد که پایه مالیاتی حساب شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: برای این منظور لازم است سامانه‌های درآمدی به هم متصل شوند؛ مثلا شما از ۵ فعالیت اقتصادی خود درآمد زایی دارید، اما برخی از این فعالیت‌ها تا کنون مشمول مالیات قرار نگرفته اند؛ بنابراین در صورتی که سامانه‌های مالی به هم متصل باشند مجموع درآمد افراد مشخص می‌شود و بعد از اینکه درآمد از عددی بیشتر شد، آن زمان افراد باید مالیات بر مجموع درآمد بپردازند.

 

وی با اشاره به هدف تعیین پایه مالیاتی «مالیات بر مجموع درآمد» گفت: در اقتصاد‌هایی که تلاش می‌کنند بازتوزیع ثروت را به بهترین نحو داشته باشند پایه مالیاتی «مالیات بر مجموع درآمد» را برای تحقق این هدف طراحی کرده‌اند، بنابراین در کشور‌های توسعه یافته برای اخذ مالیات بر مجموع درآمد سامانه‌ها به‌نحوی طراحی شدند که محل‌های درآمدی و مبالغ را کاملا مشخص می‌کنند تا سازمان مالیات بتواند از مجموع درآمد‌ها، مالیات را در سقف مشخص شده اخذ کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر