تلاش‌های فدرال رزرو برای مدیریت احساسات بازار

تلاش‌های فدرال رزرو برای مدیریت احساسات بازار
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تلاش کرد تا انتظارات رو به رشد سرمایه‌گذاران در مورد کاهش نرخ بهره در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را مدیریت کند.
کد خبر : ۱۵۷۹۱۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ با وجود لحن احتیاطی جروم پاول، رئیس‌ کل فدرال رزرو، در مورد احتمال بالقوه کاهش نرخ‌های سیاستی و پیگیری تدریجی انبساط پولی، بازار بورس وال‌استریت در روز جمعه خوش‌بینی بسیاری نشان داد. در پی این هیجان، افزایشی در شاخص‌هایی همچون S&P۵۰۰ ثبت شد که بهترین عملکرد شاخص در سال میلادی جاری است. پاول هشدار داد، اکنون برای تصمیم‌گیری یا پیش‌بینی پایان موضع انقباضی زود است.

 

اما هم‌اکنون معامله‌گران نظرات متعادل پاول را به عنوان یک فرصت تفسیر کردند که منجر شد، انتظار کاهش یک چهارم واحدی نرخ‌های بهره هدف توسط کمیته بازار باز فدرال رزرو در جلسه ماه مارس ۲۰۲۴ را بیش از ۵۰ درصد احتمال دهند. این مسئله در حالی است که کاهش یک واحدی نرخ را در ماه می‌پیش‌بینی می‌کنند.

 

پاول طی سخنرانی کالج اسپلمن آتلانتا اعلام کرد: کمیته بازار باز فدرال رزرو قصد دارد تا در جلسه دسامبر نرخ‌های سیاستی را ثابت نگهداشته تا امکان ارزیابی بیشتر داده‌های اقتصادی فرآهم آید. آن‌ها می‌خواهند به طور دقیق اثر افزایش شدید نرخ‌های بهره را از مارس ۲۰۲۲ تا جولای را بررسی کنند. وی اشاره می‌کند، گرچه گزینه انقباض پولی از روی میز کنار نرفته، اما کمیته پول بازار باز، تمام تلاش خود را می‌کند تا بیش از حد اقتصاد آمریکا را تحت فشار قرار ندهد، اما می‌خواهند تورم را کنترل کنند.

 

اقدامات محتاطانه فدرال رزرو همزمان با ضعف اقتصادی ایالات متحده و کند شدن روند صعودی تورم است. واکنش معامله‌گران در بازار اوراق خزانه آمریکا و تحرک نرخ‌های بازده اوراق ۱۰ ساله حاکی از انتظار فعالان بازار در خصوص کاهش آتی نرخ‌های بهره است.

 

رئیس فدرال رزرو ادعا می‌کند اثر افزایش شدید نرخ‌های سیاستی گذشته محدود شده و هنوز به طور کامل بروز نکرده، بدین ترتیب هیچ اقدام ضروری جهت انقباض پولی بیشتر نیاز نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر