17 آذر 1402 - 10:00
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با ایبنا؛

مرکز مبادله ایران چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ ایجاد بستری قانون‌مند برای تامین نیاز ارزی

مرکز مبادله ایران چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟  ایجاد بستری قانون‌مند برای تامین نیاز ارزی
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: با ایجاد مرکز مبادله افراد می‌توانند به صورت قانون‌مند نیاز‌های ارزی خود را برطرف کنند.
کد خبر : ۱۵۸۰۹۸

یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی است، به خبرنگار ایبنا گفت: ایجاد این مرکز برای اقتصاد و بازار ارز برکاتی به همراه دارد، با استفاده از مرکز مبادله افراد می‌توانند به صورت قانون‌مند نیاز‌های ارزی خود را برطرف کنند.


آل اسحاق تشریح کرد: اقدامات بانک مرکزی محدود به ایجاد مرکز مبادله نمی‌شود؛ چرا که در تامین ارز اربعین نیز شاهد عملکرد خوب این بانک بوده‌ایم، به طوری همه متقاضیان توانستند دینار مورد نیاز خود را دریافت کنند و قیمت دلار نیز برخلاف سال‌های گذشته در این دوره افزایش پیدا نکرد.


وی افزود: ایجاد مرکز مبادله باعث تثبیت نرخ ارز طی ۸ ماه گذشته شد که خوشبختانه نوسان دلار را در کانالی محدود حفظ کرد، همچنین ایجاد این مرکز در کنار اجرای سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی مانند کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها، کنترل پایه پولی و جلوگیری از خلق پول باعث ایجاد آرامش نسبی در بازار ارز شده است.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: بانک مرکزی برای بهبود عملکرد مرکز مبادله ایران و اجرای بهتر سیاست‌های خود علاوه بر کنترل بازار غیر رسمی در داخل، بازار کشور‌های همسایه مانند هرات را نیز کنترل کرده است؛ بنابراین مجموع این موارد نشان می‌دهد که علی‌رغم پیش‌‎بینی‌ها دلار در کانالی مشخص و محدود نوسان داشت. 


آل اسحاق در پایان تاکید کرد: مرکز مبادله ایران از آغا به کار تاکنون، تاثیرات مثبتی بر بازار ارز داشته که ثبات هم یکی از برکات آن است؛ البته ثبات نرخ ارز به معنای توقف این نرخ نیست بلکه به معنای مدیریت نرخ ارز در دامنه‌ای مشخص است که باعث ایجاد آرامش در بازار ارز می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر