کشف محموله ۱۱ کیلویی طلای قاچاق از یک کامیون خروجی

کشف محموله ۱۱ کیلویی طلای قاچاق از یک کامیون خروجی
در شرایطی که صادرات طلا از کشور ممنوع است، یک محموله ۱۱ کیلوگرمی شمش طلا از یک کامیون در مبادی خروجی کشور توسط گمرک کشف و ضبط شد.
کد خبر : ۱۵۸۲۲۱

به گزارش ایبنا با توجه به این که طلا یکی از پشتوانه‌های پول ملی است، بر اساس قوانین کشور واردات طلا به هر شکل آزاد، ولی صادرات آن غیر از مصنوعات طلا ممنوع است. در این راستا، کارکنان گمرک بازرگان در آذربایجان غربی در جریان بازرسی از یک کامیون خروجی موفق شدند، مقدار ۱۱ کیلو و ۶۸۱ گرم شمش طلای قاچاقی کشف نمایند.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، ماموران این گمرک پس از مظنون شدن به یک کامیون خروجی و با بررسی دقیق آن، موفق به کشف ۲۳ قطعه شمش طلا شدند.

بر اساس این گزارش، این میزان شمش طلا درجعبه زیر تختخواب راننده کامیون جاسازی شده بود که هوشیاری ماموران گمرک بازرگان مانع از قاچاق این میزان شمش طلا شد.

علی اکبر شامانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای موضوع ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گرانبها موضوع ماده ۱۰ آئین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها مصوب شورای پول و اعتبار را در اردیبهشت امسال ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که هفتم فروردین ماه صادر شده، آمده است: به پیوست تصویر نامه شماره ۲۱۰۶۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ مدیر کل حوزه وزارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی منضم به نامه شماره ۰۰/۳۷۹۳۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ابلاغ ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گرانبها موضوع ماده ۱۰ آئین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها مصوب ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ شورای پول و اعتبار، ضوابط اجرایی مذکور جهت بهره برداری و اقدام لازم با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری ارسال می‌گردد. ضمناً با عنایت به اینکه مطابق ضوابط جاری، انجام تشریفات گمرکی صادرات فلزات گرانبها طلا، نقره و پلاتین صرفاً از طریق گمرکات تخصصی تعیین شده شامل گمرک فرودگاه امام خمینی، مشهد، یزد و تبریز صورت می‌گیرد، ابلاغ این دستور العمل به سایر گمرکات جهت آگاهی است.

مهلت اعتبار بخشنامه تا اطلاع ثانوی و مرجع ابلاغ کننده نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.

ماده ۲- بانک مرکزی مجاز است رأساً یا با عاملیت مؤسسات اعتباری و یا عاملیت سایر اشخاص حقوقی و نیز حقیقی مورد تأیید آن بانک بر اساس ضوابط مورد تأیید هیأت عامل بانک مرکزی مبادرت به ورود و صدور فلزات گرانبها نماید. تبصره- ورود و صدور فلزات گرانبهای موضوع این ماده از اخذ هرگونه مجوز و ثبت سفارش معاف است.

ماده ۳- بانک مرکزی می‌تواند به مؤسسات اعتباری اجازه دهد نسبت به ورود فلزات گرانبها در قالب ضوابط این آئین نامه اقدام نمایند.

ماده ۴- ورود قطعی فلزات گرانبها به کشور توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی جهت مصارف و معاملات تجاری با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط، منحصراً به صورت شمش استاندارد به هر میزان مجاز است صدور تأییدیه انطباق شمش وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

ماده ۶- صدور مصنوعات فلزات گران بها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منحصراً با اخذ مجوز از بانک مرکزی و با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط و ضوابط زیر مجاز است.

الف – اشخاص حقیقی و حقوقی صادر کننده مکلفند در قبال صدور مصنوعات فلزات گرانبها نزد بانک مرکزی تعهد سپاری نمایند. صادرکنندگان مخیر خواهند بود تعهدات مربوط را به روش‌های زیر ظرف مدت شش ماه تسویه نمایند:

۱- ورود معوض فلزات مذکور به صورت شمش استاندارد و یا ذوب شده خام به همان نسبت و میزان

۲- فروش ارز حاصل از صادرات به مؤسسات اعتباری یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی

برچسب ها: طلا صادرات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر