رهاورد تجارت آزاد با ایران از زبان مقام اتحادیه اوراسیا

رهاورد تجارت آزاد با ایران از زبان مقام اتحادیه اوراسیا
یک مقام اتحادیه اوراسیا گفت: موافقنامه اخیر حجم تبادلات میان ایران و کشور‌های عضو اتحادیه را ارتقا داده و به سطح تازه‌ای می‌رساند.
کد خبر : ۱۵۸۶۳۵

به گزارش ایبنا، میخائیل میاسنیکوویچ رئیس هیئت مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر صمت ایران پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد در سن پترزبورگ گفت: «توافقی که امروز منعقد شد، بلندپروازانه است. به استناد این موافقتنامه عوارض گمرکی واردات تقریباً ۹۰ درصد از محصولاتی که بیش از ۹۵ درصد از تجارت متقابل ما را تشکیل می‌دهد، حذف خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت ویژه گسترش روابط میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران برای تمام کشور‌های عضو خاطرنشان کرد: «تصور ما این است که تصویب این موافقتنامه در پارلمان‌های کشور‌های عضو به طول نخواهد انجامید و در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد اجرایی شدن توافق خواهیم بود».

به گفته میاسنیکوویچ، در حال حاضر باید کار عملیاتی برای شکل‌گیری سازوکار‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مفاد ذکر شده در موافقتنامه انجام شود.

صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های گمرکی ایران و روسیه

الکسی اورچوک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در رابطه با امضای موافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: «طبق محاسبات ما، سطح فعلی توسعه روابط این اجازه را می‌دهد تا قبل از هر چیز در پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه‌ها صرفه جویی شود».

به گفته وی، در اینجا تجارت ایران و روسیه به شکل قابل توجهی می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند کسب و طبیعتا فرصت‌های بهتری برای ورود به بازار یکدیگر ایجاد خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر