12 دی 1402 - 11:30

سناریوی دلار ۷۰-۸۰ هزار تومانی با تثبیت از بین رفت / ثبات نرخ ارز، تورم را کاهشی کرد

سناریوی دلار ۷۰-۸۰ هزار تومانی با تثبیت از بین رفت   ثبات نرخ ارز، تورم را کاهشی کرد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تثبیت نرخ ارز در دامنه‌ای معین طی ۸ ماه گذشته توسط بانک مرکزی غیرقابل کتمان است.
کد خبر : ۱۵۸۹۳۷

به گزارش ایبنا، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن اشاره به سیاست تثبیت گفت: تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست، بلکه به معنای مدیریت این نرخ در دامنه‌ای مشخص است که در یک سال گذشته این سیاست اجرا شد، البته تعدادی از افراد ادعا می‌کردند که بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ ارز را در دامنه‌ای مشخص حفظ کند و دلار به بالای ۷۰ هزار تومان می‌‎رسد.

وی افزود:، اما بانک مرکزی توانست برای فعالان اقتصادی امنیت و آرامش نسبی ایجاد کند تا آن‌ها بتوانند برای یک سال آینده برنامه ریزی کنند و دورنمای قابل قبولی را برای خود ترسیم و بر مبنای آن اقدام به تصمیم‌گیری‌کنند؛ بنابراین امنیت اقتصادی بزرگ‌ترین عامل در نظام تصمیم‌گیری است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: برخی دلار را در حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند و تعدادی دیگر، اما ارزش ذاتی دلار را ۲۵ هزار تومان می‌دانستند و این در حالی است که همراهی این اختلاف نظر‌ها با جنگ اقتصادی مخالفان کشور و جریان‌های سیاسی منجر به ایجاد بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود؛ چون قسمتی از اقتصاد به انتظارات متصل است.

وی افزود: بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت توانست آرامشی در اقتصاد ایجاد کند؛ البته تعدادی بر این باور بودند که باید عرضه و تقاضا به صورت عادی به تعادل برسد؛ اما تعادل در شرایط انحصاری به وجود نمی‌آید، همچنین دشمنان خارجی از ارز برای جنگ اقتصادی استفاده می‌کنند که در این جنگ اقتصادی نمی‌توانیم عرضه و تقاضا را رها کنیم.

رئیس اتاق ایران و عراق تاکید کرد: آرامش ایجاد شده در اقتصاد نتیجه اجرای سیاست تثبیت و مقابله با جریان‌های برهم زننده اقتصاد و بازار ارز است، البته اگر بتوانیم تقاضا را کنترل و از امکانات ذخایر ارزی در داخل و خارج استفاده کنیم، به هدف کامل تثبیت خواهیم رسید.

وی افزود: عوامل اثرگذار روی ارز محدود به داخل کشور نمی‌شود، بلکه وضعیت بازار ارز سلیمانیه و هرات نیز در عرضه ارز نقش دارد که خوشبختانه دولت سیزدهم دیپلماسی فعال اقتصادی داشته و مذاکراتی را با سایر کشور‌ها انجام داده است. ضمن اینکه باید بگوییم که بانک مرکزی فقط ایده را مطرح نکرده، بلکه الزامات اجرای آن ایده را نیز فراهم کرده است.

با کنترل نرخ ارز نرخ تورم نیز کاهش پیدا کرد
آل اسحاق با اشاره به این موضوع که تثبیت نرخ ارز در دامنه‌ای مشخص طی ۷ الی ۸ ماه گذشته غیر قابل کتمان است، تاکید کرد: تورم با نرخ ارز، حجم نقدینگی، پایه پولی و انتظارات ارتباط دارد؛ بنابراین با تثبیت نرخ ارز در محدوده‌ای معین، تورم نیز کاهشی می‌شود.

وی افزود: ارتباط بانک‌ها با بانک مرکزی در حجم نقدینگی اثر دارد که خوشبختانه بانک مرکزی با اعمال سیاست‌هایی توانسته جلوی خلق پول توسط بانک‌ها را بگیرد، البته افزایش وام و بدهی دولت به بانک مرکزی نیز باعث رشد نقدینگی می‌شود که این متغیر نیز توسط دولت و بانک مرکزی مدیریت شده است.

آل اسحاق در پایان گفت: زمانی که دولت نتواند کسری بودجه را جبران کند، به نظام بانکی فشار وارد می‌شود و حجم نقدینگی بالا می‌رود که این حجم نقدینگی باعث رشد تورم می‌شود، اما با اقدامات بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد رسید؛ بنابراین بانک مرکزی شرایط را تحت کنترل دارد و توانسته تورم و نرخ رشد نقدینگی را تا حدودی کنترل کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر