غزه به ۱۵۰ هزار خانه با هزینه ۱۵ میلیارد دلار نیاز دارد

غزه به ۱۵۰ هزار خانه با هزینه ۱۵ میلیارد دلار نیاز دارد
صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، نیاز غزه به ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی با هزینه ۱۵ میلیارد دلار را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۵۹۴۷۸

به گزارش ایبنا ، محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین تاکید کرد، تلاش‌های بازسازی در غزه نیازمند ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی با هزینه حدود ۱۵ میلیارد دلار است و این صندوق در آبادانی دوباره غزه سهیم خواهد بود.

 

با توجه به خسارات هنگفت تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های نوار غزه هزینه بازسازی آن تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

ماشین جنگی رژیم اسرائیل از زمان آغاز حملات خود علیه نوار غزه در هفتم اکتبر گذشته(مهر ماه) صدها مدرسه و بیمارستان را در نوار غزه تخریب کرده و نیروگاه برق غزه و پنل‌های تولید انرژی خورشیدی را از کار انداخته است. مقر ۵۰ نهاد دولتی غزه هم توسط اسرائیل نابود شده و سه ایستگاه پمپاژ آب و شش ایستگاه تصفیه آب هم از کار افتاده تا جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه در گرسنگی و تشنگی بمانند.

 

 رژیم صهیونیستی  بیش از  ۵۰ هزار واحد مسکونی فقط در شمال نوار غزه را تخریب کرده و بمباران ۳۵ بیمارستان نوار غزه از سوی این رژیم هزینه ۱.۷ تا ۲ میلیارد دلاری به بار آورده و خرابی جزیی یا کامل بیش از ۵۵۰ مدرسه و مرکز آموزشی هم هزینه ۲.۱ میلیارد دلاری را تحمیل کرده است.

 

مصطفی در گفت‌و‌گو با الشرق در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس از جامعه جهانی خواست راه حل‌های سریعی برای توقف جنگ و آغاز مشارکت با صندوق سرمایه گذاری فلسطین در بازسازی غزه پیدا کند تا اقتصاد فلسطین شاهد شروع تازه‌ای برای حل بسیاری از مشکلاتی باشد که از آن رنج می‌‌برد.

 

 

 

پیامدهای اقتصادی تشدید تنش‌های اسرائیل در غزه به گونه‌ای گسترش یافته است که بر کشورهای منطقه و جهان نیز تاثیرگذاشته است  و صندوق بین‌المللی پول خطر گسترش دامنه جنگ را در رأس تهدیدات منطقه‌ای در سال جاری قرار داده است.

 

نخستین کارخانه سیمان در فلسطین

 

در همین حال کار ساخت اولین کارخانه سیمان در فلسطین در منطقه اریحا در کرانه باختری آغاز شد و هزینه فاز اول این پروژه تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین می‌گوید که ظرفیت تولید این کارخانه سالانه حدود ۱.۱ میلیون تن برآورد می شود و یک سوم نیاز سالانه بازار فلسطین را پوشش می‌دهد.


مصطفی می‌گوید که این صندوق همچنین همراه با سرمایه گذاران فلسطینی و عربی در بخش بهداشت فلسطین سرمایه گذاری می‌کند و توانسته است سه بیمارستان جدید بسازد، در حالی که بیمارستان چهارم نیز در ماه مه آینده افتتاح خواهد شد.


وی با بیان اینکه فعالیت این صندوق به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های حیاتی فلسطین است، گفت سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً در بخش ارتباطات با نرخ تا ۲۵ درصد متمرکز شده است، پس از آن بخش سلامت با حدود ۲۰ درصد، سپس انرژی با ۲۰ درصد در حالی که بقیه سرمایه‌گذاری‌ها بین سایر بخش ها مانند املاک و گردشگری توزیع شده است.


در همین حال گفته می‌شود سیگرید کاخ، هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی در غزه، از گذرگاه زمینی رفح در استان سینای شمالی بازدید کرده و هدف از سفر این مقام سازمان ملل که برای نخستین بار از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه صورت گرفته تسهیل ساز و کار  ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه عنوان شده است.

 

با تشدید وضعیت انسانی مردم غزه در سایه ورود اندک کمک‌های بشردوستانه و محاصره نوار غزه، گفته می‌شود قطری‌ها دیروز به توافقی با رژیم صهیونیستی برای ورود غذا و دارو به این منطقه جنگ زده دست یافتند.

 

منبع : فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر