پیامد‌های کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی به "A۲"

پیامد‌های کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی به  A۲
آژانس اعتباری مودیز پس از تعلل ۳ ماهه، رتبه رژیم صهیونیستی را از A۱ به "A۲" کاهش داد.
کد خبر : ۱۶۰۳۲۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، این تصمیم کاهش، که اولین کاهش رژیم صهیونیستی در بیش از ۵۰ سال است، در پی جنگی که از ۷ اکتبر علیه نوار غزه به راه انداخته و تنش در شمال با حزب الله و حملات در جنوب دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی، اتخاذ شده است.

این آژانس اعلام کرد که رتبه صادرکنندگان ارز خارجی و داخلی دولت رژیم صهیونیستی را از A۱ به A۲ کاهش داده است. همچنین در بحبوحه چشم‌انداز منفی، رتبه‌بندی ارشد امنیتی ارز خارجی و داخلی اسرائیل را از A۱ به A۲ کاهش داد.

بنابراین، رژیم صهیونیستی در تصمیم مودیز دو ضربه خورده است، اولی با کاهش رتبه اعتباری خود و دومی انتظارات منفی است، به این معنی که ممکن است کاهش دیگری از سوی آژانس در طول سال ۲۰۲۴ اعلام شود.


رتبه "A۲" خطراتی را برای وام دهندگان فعلی و بالقوه به رژیم صهیونیستی افزایش می‌دهد و بنابراین تل آویو با تصمیم برای افزایش نرخ بهره وام‌های جدیدی که درخواست می‌کند، به منظور یافتن وام دهندگان برای امور مالی عمومی خود مواجه می‌شود.

رژیم صهیونیستی نگران است که آژانس‌های رتبه بندی "فیچ" و "استاندارد اند پورز" در مسیری مشابه با مودیز حرکت کنند و از کاهش رتبه خود برای اقتصاد اسرائیل و مالیه عمومی آن خبر دهند.

در حالی که جنگ غزه و تنش‌ها در شمال دلیل اصلی کاهش رتبه است، تضعیف نهاد‌های اجرایی و مقننه اسرائیل و کاهش توان مالی آن به دلیل برنامه ریزی برای اصلاح نظام قضایی یکی دیگر از دلایل کاهش رتبه است.

بنابراین، رژیم صهیونیستی با چالش متقاعد کردن طلبکاران به استحکام اقتصاد خود و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران خارجی در مورد امکان‌پذیری پمپاژ نقدینگی به اقتصاد رژیم صهیونیستی، با توجه به چالش‌های موجود، مواجه خواهد شد.

در حالی که جنگ غزه ممکن است در دوره آتی کاهش یابد یا به طور موقت متوقف شود، در حال حاضر هیچ توافقی برای پایان دائمی جنگ وجود ندارد، و هیچ توافقی در مورد یک برنامه بلندمدت که به آرامش و پایان دادن به خطرات امنیتی منجر شود، وجود ندارد.

گفتنی است که یک محیط امنیتی ضعیف به معنای خطرات اجتماعی بالاتر است و نشان‌دهنده نهاد‌های اجرایی و مقننه ضعیف‌تر از نهاد‌هایی است که قبلاً توسط مودیز ارزیابی شده بود.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر