02 ارديبهشت 1403 - 16:01

سردرگمی بانک‌های مرکزی جهان از تشدید فشارهای تورمی

سردرگمی بانک‌های مرکزی جهان از تشدید فشارهای تورمی
زمانی که بانک‌های مرکزی با فشار‌های تورمی دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه لایه دیگری از عدم اطمینان را اضافه میکند.
کد خبر : ۱۶۲۴۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، پس از حمله اخیر اسرائیل به ایران، بانک‌های مرکزی جهانی با نگرانی‌های تازه‌ای در مورد تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بر پویایی تورم مواجه هستند.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد، این حمله که باعث افزایش موقت قیمت نفت خام شد، نشان دهنده تعادل ظریفی است که سیاست گذاران باید برای غلبه بر عدم اطمینان اقتصادی حفظ کنند.

بلومبرگ می‌گوید، زمانی که بانک‌های مرکزی با فشار‌های تورمی دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه لایه دیگری از عدم اطمینان را اضافه می‌کند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که منطقه در یک "لبه چاقو" قرار دارد که پیامد‌های بالقوه‌ای برای ثبات اقتصادی جهانی دارد.


ناتان شیتس، اقتصاددان ارشد سیتی گروپ، به بلومبرگ گفت که چالش ارزیابی ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تأثیر اقتصادی گسترده‌تر آنهاست.

به گفته ناتان، در حالی که چنین رویداد‌هایی ممکن است فوراً بازار‌ها را مختل نکنند، نگرانی‌هایی را در مورد خطرات بالقوه و پیامد‌های بلندمدت آن‌ها ایجاد می‌کنند.


سناریوی فعلی یک معضل برای بانکداران مرکزی ایجاد می‌کند که امیدوار بودند به تدریج فشار‌های تورمی در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. با این حال، اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، رویکرد محتاطانه تری را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که کاهش نرخ بهره ممکن است در آینده با توجه به ادامه فشار‌های تورمی به تعویق بیفتد.


در سطح جهانی، سیاست گذاران با در نظر گرفتن اثرات بالقوه افزایش مداوم قیمت نفت، وضعیت را به دقت رصد می‌کنند، به عنوان مثال گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ به خطرات ناشی از آن اذعان کرده و گفت: ممکن است در معرض شوک نفتی شدید قرار بگیریم، اما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

او افزود: "منابع تامینی وجود دارد که شدت این شوک‌ها را کاهش می‌دهد، اما اگر تشدید در مقیاس بزرگ در خاورمیانه وجود داشته باشد، این یک مشکل است. "

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر