04 ارديبهشت 1403 - 18:51
آمار‌های فروردین نشان می‌دهد؛

تورم سالانه در سرازیری کانال ۲۰ درصدی/ نرخ هدف ۱۴۰۳ در دسترس قرار گرفت

تورم سالانه در سرازیری کانال ۲۰ درصدی  نرخ هدف ۱۴۰۳ در دسترس قرار گرفت
کاهش تورم نقطه به نقطه به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ حاکی از کاهش فاصله بانک مرکزی با هدفگذاری کانال ۲۰ درصدی برای تورم است.
کد خبر : ۱۶۲۵۳۰

به گزارش خبرنگار ایبنا، بررسی روند متغیر‌های اقتصادی در یک سال گذشته نشان می‌دهد که با اجرای بسته سیاستی تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت شاخص‌های اقتصادی از جمله نقدینگی، پایه پولی و تورم مسیر رو به بهبودی را طی کرده‌اند و اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده است.

 

جدیدترین آمار‌های منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه کشور از ۵۵.۵ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۳۰.۹ درصد در فروردین ماه امسال و تورم سالانه نیز از ۴۷.۶ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۸.۸ درصد در فروردین ماه امسال رسیده است.

 

تورم سالانه به کانال ۲۰ درصدی می‌رسد/ بانک مرکزی در یک قدمی هدفگذاری ۱۴۰۳

 

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۴.۶ واحد درصدی و تورم سالانه نیز با کاهش ۸.۸ واحد درصدی مواجه شده است. لازم به ذکر است که رقم ۳۰.۹ درصدی تورم نقطه به نقطه کمترین میزان این شاخص از ۴۴ ماه گذشته (از مرداد سال ۱۳۹۹) تاکنون بشمار می‌رود.

 

تحقق اهداف، یکی پس از دیگری

 

بانک مرکزی در ابتدای سال ۱۴۰۲ هدفگذاری خود را برای نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد و برای نرخ رشد پایه پولی ۳۰ درصد اعلام کرد و محور‌های سیاست تثبیت اقتصادی را مبتنی بر کاهش این دو متغیر پولی و دستیابی به اهداف خود تنظیم کرد.

 

در اثر اقدامات بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۲۴.۳ درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز به ۲۹.۶ درصد رسید و به این ترتیب هدفگذاری‌های این سال به خوبی محقق شد.

 

بانک مرکزی کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی را به منظور کاهش تورم اتخاذ کرده بود و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ با تداوم روند نزولی تا پایان سال ادامه داشت و در اسفند ماه ۱۴۰۲ میزان تورم نقطه به نقطه به ۳۲.۳ درصد و تورم ۱۲ ماهه نیز به ۴۰.۷ درصد رسید.

 

تورم سالانه به کانال ۲۰ درصدی می‌رسد/ بانک مرکزی در یک قدمی هدفگذاری ۱۴۰۳

 

بانک مرکزی یکی دیگر از اهداف خود در سال ۱۴۰۲ را رساندن تورم نقطه به نقطه به کانال ۳۰ درصدی اعلام کرده بود که این هدف نیز به خوبی محقق شد.

 

هدفگذاری تورم ۲۰ درصدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳

 

بانک مرکزی اعلام کرده است که محور‌های سیاست تثبیت اقتصادی را در سال ۱۴۰۳ با جدیت بیشتری پیگیری می‌کند. سیاستگذار پولی هدفگذاری سال ۱۴۰۳ خود برای نرخ رشد نقدینگی را نرخ ۲۳ درصدی با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد و هدفگذاری نرخ رشد پایه پولی را نیز کانال ۳۰ درصدی اعلام کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که قصد دارد با کنترل متغیر‌های پولی نرخ تورم نقطه به نقطه را در سال ۱۴۰۳ به کانال ۲۰ درصدی برساند.

 

میزان ۳۰.۹ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه ۱۴۰۳ روایتگر آن است که سیاستگذار پولی تنها یک قدم تا دستیابی به هدفگذاری خود در سال ۱۴۰۳ فاصله دارد و بنظر می‌رسد با کاهش بیشتر تورم در ماه‌های پیش‌رو شاهد تحقق هدفگذاری تورمی بانک مرکزی باشیم.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر