12 ارديبهشت 1403 - 22:30

تاجران خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ چه گفتند؟

تاجران خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ چه گفتند؟
گزارش‌های میدانی از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حاکی از حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر در این نمایشگاه است.
کد خبر : ۱۶۲۸۱۶

به گزارش ایبنا، گزارش‌های میدانی از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو ۲۰۲۴) حاکی از حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر خارجی در نمایشگاه است که در آن کشور‌های آفریقایی از خودرو‌های ایرانی استقبال کردند و لوازم خانگی ایرانی در ازبکستان مستقیم عرضه خواهد شد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو ۲۰۲۴) از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز به کار کرد و تا امروز (دوازدهم) ادامه داشت. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰۰ تاجر از بیش از ۸۰ کشور حضور پیدا کردند و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در کنار هلدینگ‌های اقتصادی داخلی توانستند از بستر روابط b ۲ b استفاده کنند.

این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه بین المللی تهران در ۱۷ سالن نمایشگاهی با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در مساحت ۵۰ هزار مترمربع در شش گروه کالایی شامل صنایع و معادن، کشاورزی صنایع غذایی و شیلات، سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد.

طبق گفته‌های رئیس سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی شده در نمایشگاه ایران اکسپو حدود ۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری منعقد شود.



در این میان گزارش میدانی از نمایشگاه و گفتگو با تجار خارجی هم نشان می‌دهد که آن‌ها در نمایشگاه ایران اکسپو، فرصت‌های جدیدی برای تجارت با ایران یافته‌اند. برای مثال، یک تاجر ترکیه‌ای گفت که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه می‌توانند به توسعه فعالیت این تاجر در استانبول کمک کنند. او می‌خواهد یک خط جدید تولید در حوزه محصولات پزشکی راه‌اندازی کند و معتقد است در این حوزه می‌تواند با شرکت‌های ایرانی همکاری کند.

 

استقبال هیئت اندونزیایی از تجهیزات پزشکی و کالا‌های دانش‌بنیان

 

همچنین یکی از اعضای هیئت تجاری اندونزیایی بعد از بازدید از غرفه‌ها گفت که پیش از این هم در حوزه فناوری، انرژی، فولاد و ... اطلاعاتی در رابطه با توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی داشتند، اما از جزئیات آگاه نبودند. با این حال با حضور در این نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از ظرفیت‌های ایران در حوزه تجهیزات پزشکی و محصولات دانش بنیان استفاده کنند.

همچنین با توجه به ظرفیت ایران در حوزه صنعت فولاد، هیئت اندونزیایی علاقه‌مند است راهکاری برای همکاری با ایران پیدا کند.

به گفته این فعال اقتصادی در حال حاضر بزرگترین پروژه زیرساختی جهان در اندونزی در حال اجرا است و اساس ساخت آن هم فولاد، مصالح ساختمانی و ... است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق این نمایشگاه و ادامه تعاملات نزدیک‌تر بخش خصوصی و حمایت دولت‌ها بتوانند این همکاری را به سرانجام برسانند.

این عضو هیئت تجاری اندونزیایی در پاسخ به سوالی درباره اثر تحریم‌ها بر همکاری دو کشور نیز گفت که نمی‌توان نگران تحریم‌ها نبود، اما به هر حال راهکار‌هایی برای دور زدن تحریم وجود دارد. اگر شرکت‌های ایرانی بتوانند از نظر کیفیت، قیمت و ثبات زنجیره تامین رقابت کنند، می‌توانند به بازار‌های اندونزی راه پیدا کنند.

 

عرضه مستقیم لوازم خانگی ایرانی در ازبکستان

 

ادامه گزارش میدانی از ایران اکسپو، نشان می‌دهد که این امکان برای تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصالح ساختمانی فراهم شده که محصولات خود را به صورت مستقیم در ازبکستان عرضه کنند.

یکی از غرفه‌داران مرکز تجاری ایران و ازبکستان از استقبال تجار ازبک از این نمایشگاه خبر داد و گفت: این مرکز تجاری در شهر مرغیلان یک زمین ۱۱ هکتاری را تهیه کرده که در آن ۸۵ هزار متر مربع سطح کاربری دیده شده و ۶۲ هزار متر آن تاکنون آماده شده و اطراف آن هم عمده‌فروشی لوازم خانگی و مصالح ساختمانی است؛ بنابراین این امکان برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصالح ساختمانی ایرانی وجود دارد که محصولات خود را به صورت مستقیم و بدن حضور واسطه در این منطقه عرضه کنند.

البته همین حالا هم لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و کالا‌های دیگر ایرانی به ازبکستان صادر می‌شود، اما حجم آن‌ها کم است و حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور نسبت به سایر کشور‌ها از جمله ترکیه و کره کم‌تر است.

 

استقبال کشور‌های آفریقایی از خودرو‌های ایرانی

 

همچنین بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این نمایشگاه، دستاورد‌هایی هم برای خودروسازان داشته است. در این رابطه امیرمحمد کیان منش، مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی بازار‌های صادراتی ایران خودرو، از استقبال برخی کشور‌های آفریقایی و کسور‌های خاورمیانه از خودرو‌های ایرانی خبر داد و گفت: با وجود تعداد کم تاجران خودرو، روز آخر نمایشگاه، دو هیئت تجاری در ایران خودرو در حال بازدید و مذاکره از ایران خودرو بود که از دل اکسپو شناسایی شدند. هیئت دیگری هم روز پنجشنبه برای مذاکرات تجاری در شرکت ایران خودرو حضور خواهند داشت.

البته طبق گفته‌های او رسیدن به قرارداد در صنعت خودرو در حوزه‌های بین‌المللی حداقل به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد. اما همین که در نمایشگاه به سرنخ‌ها برسیم و با بازار و مشتری جدید مواجه شویم ارزشمند است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر