15 ارديبهشت 1403 - 17:56

تعلیق روابط تجاری با ترکیه چه عواقبی برای صهیونیست‌ها دارد؟

تعلیق روابط تجاری با ترکیه چه عواقبی برای صهیونیست‌ها دارد؟
وزارت بازرگانی ترکیه از تعلیق تمامی مبادلات تجاری با رژیم اشغالی خبر داد.
کد خبر : ۱۶۲۸۶۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، این تصمیم وزارت بازرگانی ترکیه با توجه به آنچه به عنوان " تراژدی وخیم بشردوستانه" در سرزمین‌های فلسطینی توصیف کرد صورت گرفته و این وزارتخانه تاکید کرد که ترکیه از تصمیم خود عقب نشینی نخواهد کرد تا زمانی که جریان بی وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را تضمین کند.

عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه در این باره گفت: تعلیق تجارت با رژیم اشغالی تا زمان برقراری آتش بس دائمی در غزه و انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان ادامه خواهد داشت.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که کشورش در‌ها را به روی تجارت با اسرائیل بسته است و حجم تجارت دوجانبه ۹.۵ میلیارد دلاری را "از بین رفته" می‌داند.

این اولین تصمیم ترکیه برای اولین بار نیست، زیرا ترکیه در ابتدای آوریل گذشته صادرات ۵۴ محصول از جمله آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود، تجهیزات و محصولات ساختمانی و سوخت هواپیما را به اسرائیل ممنوع کرد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی با توجه به تصمیم ترکیه برای آسیب مستقیم به اقتصاد رژیم صهیونیستی، اخباری مبنی بر تشکیل کمیته‌های اقتصادی با هدف بررسی سازوکار‌های مناسب برای آسیب رساندن به اقتصاد ترکیه منتشر می‌کنند.

دکتر احمد مصبح، پژوهشگر اقتصادی و متخصص حسابداری و امور مالی در دانشگاه اسلامی غزه، توضیح داد که تأثیر بالقوه پایان دادن به روابط تجاری بین ترکیه و اسرائیل بر اقتصاد ترکیه ممکن است نسبتاً محدود به نظر برسد.

این نظر به ماهیت و اندازه اقتصاد ترکیه نسبت داده می‌شود که با تنوع شراکت‌های تجاری و شبکه گسترده آن مشخص می‌شود که باعث می‌شود کمتر تحت تاثیر قطع تبادلات تجاری با یک کشور خاص قرار گیرد.


مصبح در مصاحبه خود با الجزیره نت ضمن بیان تحلیل خود از کیفیت صادرات ترکیه به اسرائیل که عمدتاً شامل جواهرات و مشتقات نفتی است، اشاره کرد که این کالا‌ها به نیروی کار فشرده نیاز ندارند و بنابراین صنایع ترکیه به طور مستقیم یا قابل توجهی تحت تأثیر این تصمیم قرار نخواهند گرفت.

وی افزود: دستاورد‌های سیاسی که ممکن است در نتیجه قطع این روابط نصیب ترکیه شود، می‌تواند بسیار بیشتر از ضرر‌های اقتصادی احتمالی باشد.

این تحلیلگر معتقد است که تصمیم ترکیه - حتی اگر دیر باشد - باعث افزایش بحران‌های اقتصادی اسرائیل می‌شود، زیرا در این تصمیم توقف کامل مبادلات تجاری از جمله واردات از اسرائیل قید شده است.

احمد مصبح با اشاره به اقدامات ترکیه در زمینه انرژی از جمله توقف پروژه‌ها برای تسهیل انتقال گاز از اسرائیل به ترکیه و سپس اروپا، گفت: ترکیه چندین ابزار فشار دیگر دارد که می‌توان از آن‌ها برای تأثیرگذاری بر اسرائیل استفاده کرد. این امر بر جایگاه ترکیه برای تبدیل شدن به مرکز اصلی توزیع انرژی در خاورمیانه تأثیر می‌گذارد و نقش این کشور را در مسائل منطقه‌ای تقویت می‌کند و موقعیت آن را به عنوان یک مرکز رشد اسلامی برای مسائل حساس در منطقه تقویت می‌کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر