16 ارديبهشت 1403 - 11:12
تحلیلگران صهیونیست:

تحریم‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی را زیر بار تورم می‌برد

تحریم‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی را زیر بار تورم می‌برد
اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با تل‌آویو و دنباله‌روی دیگر کشور‌ها از این سیاست موجب ورشکستگی اقتصادی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۲۸۸۴

به گزارش ایبنا، تحلیلگران صهیونیست اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با تل‌آویو و دنباله‌روی دیگر کشور‌های جهان از این سیاست در سایه جنگ غزه را موجب ورشکستگی اقتصادی برای رژیم صهیونیستی دانستند.


«تحریم اقتصادی و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی و تبدیل آن به یک رژیم نامطلوب یا منفور در بین کشور‌های جهان، مضامین خطرناکی دارد و امری نگران‌کننده و آزاردهنده است، چون می‌تواند سیاستمداران دیگر در جهان را هم به دنباله‌روی از اردوغان ترغیب کند» این را روزنامه کالکالیست به نقل از یک کارشناس اقتصادی رژیم صهیونیستی آورده است.


تحلیلگران اقتصادی در رژیم صهیونیستی به اتفاق آرا تاکید کردند که توقف همه اشکال روابط تجاری ترکیه با تل‌آویو آسیب جدی به صنعت و تجارت در سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کند، در حالی که حجم واردات مواد خام و کالای ترکیه به رژیم صهیونیستی سالانه به حدود ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که موضوع، مربوط به توقف واردات فلزات، ماشین‌آلات، خودرو، محصولات انرژی، لاستیک، پلاستیک، محصولات بهداشتی و کشاورزی از ترکیه به سرزمین‌های اشغالی است، افزون بر اینکه ترکیه با آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پانزدهم مهر ماه گذشته صادرات مصالح ساختمانی به رژیم صهیونیستی را نیز متوقف کرده بود.


همچنین پیش بینی می‌شود که ده‌ها کارخانه رژیم صهیونیستی صادرات سالانه ۱.۵ میلیارد دلاری محصولات خود به ترکیه را متوقف کنند. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی مجموع صادرات کالا‌های این رژیم به ترکیه به ۲.۶ درصد می‌رسد که برای بازرگانان اسرائیلی نیز این قطع روابط تجاری زیان‌آور است.


رژیم صهیونیستی در واردات با مشکل مواجه می‌شود


بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، واردات کالا‌های این رژیم از ترکیه در سه ماهه اول سال جاری، ۴.۸ درصد از کل واردات صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهد، در حالی که در سه ماهه مشابه سال گذشته ۵.۳ درصد بوده است.

ترکیه چهارمین تامین کننده رژیم صهیونیستی از نظر واردات کالا پس از چین، ایالات متحده و آلمان به شمار می‌رود و به گفته ناظران، اقتصاد محلی برای مقابله با تحریم ترکیه مشکل خواهد داشت.


با ادامه جنگ غزه، واردات رژیم صهیونیستی از ترکیه در سه ماهه اول سال جاری کاهش شدیدی را به ثبت رساند و به ۱۷.۵ درصد رسید و کل واردات کالا‌های رژیم صهیونیستی با کاهش ۸.۸ درصدی روبه رو بوده است و به نوشته وبگاه وای نت رژیم صهیونیستی این روند کاهش صادرات ترکیه به اسرائیل در شش هفت ماه گذشته ناشی از سیاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مخالفت با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و تداوم جنگ غزه بوده است.


بر اساس گزارش اداره آمار ترکیه، حجم مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیارد دلار رسید که ۷۶ درصد آن واردات از ترکیه بوده است.
بر اساس داده‌های بخش اقتصادی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی اسرائیل، فهرست واردات این رژیم از ترکیه شامل موارد زیر است: فلزات ۲۷%، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی ۱۳%، پلاستیک و لاستیک ۹%، سنگ، گچ، شیشه و سیمان ۸ درصد، قطعات خودرو ۷% و آب معدنی ۵ درصد است.


اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ


گاد لئور، خبرنگار امور اقتصادی یدیعوت آحارونوت گفت: بیم آن می‌رود که قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی آسیب جدی به بخش‌های صنعت، تجارت و ساخت و ساز وارد کند که این امر بحران اقتصادی را در سایه جنگ غزه تشدید خواهد کرد.


به گزارش خبرنگار امور اقتصادی این روزنامه عبری زبان، ترکیه در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری رژیم صهیونیستی است و با قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی ، «لازم است هر چه سریع‌تر شرکت‌ها و کارخانه‌هایی را پیدا کنیم که به رژیم صهیونیستی کالا‌ها و مواد اولیه‌ای را که نایاب می‌شود صادر کنند و می‌تواند برخی از آن‌ها از کشور‌هایی مانند آلمان، بریتانیا، جمهوری چک، مجارستان و یونان وارد شود.


لئور معتقد است تحریم ترکیه در چارچوب فشار بر اسرائیل برای توقف جنگ است همان طور که حدود یک ماه پیش، وزارت بازرگانی ترکیه محدودیت صادرات ۵۴ کالای مرتبط با ساخت و ساز و زیرساخت‌ها به رژیم صهیونیستی را تشدید کرد به ویژه محصولات سیمان، فولاد و آلومینیوم و ترکیه اعلام کرد که محدودیت‌های تجاری تا زمانی که رژیم صهیونیستی آتش بس فوری در غزه اعلام نکند، به قوت خود باقی خواهد ماند.


انزوای بین المللی رژیم صهیونیستی 


اما به گفته آدریان بلوت، تحلیلگر اقتصادی روزنامه کالکالیست مشکل بزرگ گرایش‌ها در جهان به سمت تحریم رژیم صهیونیستی است به خصوص که تصمیم اردوغان یک روز پس از تصمیم رئیس جمهور کلمبیا، گوستاوو پترو، برای قطع روابط این کشور با تل‌آویو اتخاذ شده است و همچنین بولیوی کشور دیگری در آمریکای جنوبی هم روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده است.


این تحلیلگر اقتصادی افزود: تحریم اقتصادی و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی و تبدیل آن به یک رژیم نامطلوب یا منفور در بین کشور‌های جهان، مضامین خطرناکی دارد و امری نگران‌کننده و آزاردهنده است، چون می‌تواند سیاستمداران دیگر در جهان را هم به تقلید از اردوغان ترغیب کند.


بلوت با اشاره به احتمال تضعیف همه شرکت‌های رژیم صهیونیستی و نه تنها شرکت‌های مرتبط با ترکیه در نتیجه قطعی روابط تجاری دو کشور گفت: رقبای شرکت‌های رژیم صهیونیستی در سراسر جهان هستند و اسرائیل در تجارت خارجی بسیار فعال است - حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی اسرائیل را از این حوزه تامین می‌کند- بنابراین این رقبا ممکن است از این رویداد برای گسترش سهم بازار جهانی خود به زیان شرکت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کنند.


زیان بخش ساخت و ساز از تحریم رژیم صهیونیستی


به گفته آمیت گوتلیب، رئیس اتحادیه پیمانکاران و سازندگان در تل آویو بزرگ و منطقه مرکزی رژیم صهیونیستی، «اعلان ترکیه برای توقف روابط تجاری با رژیم صهیونیستی ضربه اضافی به بخش ساخت و ساز و املاک و مستغلات است که در سایه جنگ و کمبود نیروی انسانی و مواد اولیه در وضعیت اسفناکی قرار گرفته است.


بر اساس گزارش یدیعوت آحارونوت، گوتلیب با انتقاد شدیدی از کابینه اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو گفت: «من انگشت خود را به سوی کابینه‌ای نشانه می‌روم که تصمیم بر تجارت با کشوری را گرفته بود که در خصوص قضیه فلسطینی‌ها با ما همسو نیستند».


وی افزود: من نمی‌دانم برخی از شرکت‌های ساختمانی چگونه می‌توانند با افزایش قیمت مصالح ساختمانی کنار بیایند و انتظار می‌رود شرکت‌های ساخت و ساز کاملا فروبپاشند به خصوص که کابینه رژیم صهیونیستی هم هیچ توجهی به آن‌ها ندارد.


نگرانی در پیدا کردن جایگزین ترکیه


این نگرانی در میان صنایع غذایی و صنایع الکتریکی در بازار رژیم صهیونیستی وجود دارد که توقف واردات ترکیه و درخواست رژیم صهیونیستی از کشور‌های دیگر دور از بنادر رژیم صهیونیستی منجر به افزایش قیمت برای مصرف کنندگان شود.


مدیر عامل و مالک شبکه Good Pharm، آدام فریدلر گفت: این ضربه دردناکی به بازار محصولات مصرفی است که بخش بزرگی از آن از ترکیه از حیث نزدیکی جغرافیایی وارد می‌شود.


وی در مصاحبه با روزنامه اقتصادی «دی مارکر» افزود: «توقف صادرات باعث می‌شود شرکت‌های رژیم صهیونیستی به دنبال منابع جایگزینی باشند که هزینه‌های بسیار بیشتری را در پی خواهد داشت».


به نوشته این روزنامه، ۳۰ درصد از محصولات الکتریکی خانگی در اسرائیل در ترکیه تولید می‌شود و حجم آن‌ها سالانه بیش از یک میلیارد شکل (۳۳۰ میلیون دلار) تخمین زده می‌شود، بنابراین تحریم ترکیه منجر به افزایش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها در این بخش خواهد شد.


گیلا لیندن اشتراوس، کارشناس سیاست خارجی ترکیه نیز به نوبه خود تصمیم ترکیه را یک ضربه دردناک: توصیف کرد، زیرا او این احتمال را رد نمی‌کند که اردوغان به اقدامات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی به منظور پایان دادن به جنگ ادامه دهد از جمله اینکه مانع عبور کالا‌ها به خصوص نفت از ترکیه به سمت رژیم صهیونیستی شود.


این محقق رژیم صهیونیستی در یادداشتی در نشریه موسسه تحقیقات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو پیش بینی می‌کند که کشور‌های بیشتری به موج تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی ملحق شود که پیامد‌های آن برای این رژیم بیشتر خواهد شد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر