19 ارديبهشت 1403 - 08:54

سود آرامکو ۱۴.۵ درصد کاهش یافت

سود آرامکو ۱۴.۵ درصد کاهش یافت
آرامکو عربستان اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۶۲۹۶۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، گروه غول پیکر آرامکو در بیانیه‌ای که در وب سایت بورس اوراق بهادار عربستان (تداول) منتشر شد، گفت: درآمد خالص در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰۲.۲۷ میلیارد ریال سعودی (۲۷.۲۷ میلیارد دلار) در مقایسه با ۱۱۹.۵۴ میلیارد ریال سعودی (۳۱.۸۸ میلیارد دلار) در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رسید.

آرامکو که چهارمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است و عمدتاً متعلق به دولت است، توضیح داد که این کاهش "در درجه اول نتیجه کاهش مقادیر نفت خام فروخته شده است."

این در حالی است که عربستان به کاهش داوطلبانه تولید ادامه می‌دهد.

تولید عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، در حال حاضر تقریباً ۹ میلیون بشکه در روز است که کمتر از ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز آن است.


این به دلیل مجموعه‌ای از تصمیمات برای کاهش تولید است که در اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که اتحاد کشور‌های صادرکننده نفت اوپک پلاس در تلاشی برای حمایت از قیمت ها، کاهش تولید را حدود دو میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

علاوه بر این، در آوریل ۲۰۲۳، ریاض کاهش ۵۰۰۰۰۰ بشکه‌ای در روز را به عنوان بخشی از اقدام مشترک با ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

پس از نشست ائتلاف اوپک پلاس در ژوئن ۲۰۲۳، ریاض کاهش بیشتر تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر