23 خرداد 1396 - 13:32
نوبخت اعلام کرد:

۹۶ درصد منابع بودجه سال گذشته محقق شد

سخنگوی دولت به تشریح بودجه سال ۹۵ پرداخت و گفت: منابع عمومی در قانون بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم ۲۸۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد تحقق یافته است.
کد خبر : ۷۰۰۵۹
۹۶ درصد منابع بودجه سال گذشته محقق شد

به گزارش ایبِنا، محمدباقر نوبخت امروز سه‌شنبه در نشستی خبری با بیان اینکه دولت در سال گذشته بدون کسری بودجه، منابع و مصارف را متعادل کرد، گفت: از منابع عمومی در سال ۹۵، مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان سهم درآمدها، مشتمل بر درآمدهای مالیاتی، گمرک و سایر بود که در عمل ۱۴۶ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۹۳ درصد محقق شد که درصد تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرک ۹۸ و درصد تحقق سایر درآمدها ۸۳ درصد است.


معاون رییس جمهور  افزود: سهم واگذاری دارایی های سرمایه ای از منابع عمومی در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ در حد ۷۹ هزار میلیارد تومان بود که عملا ۷۴ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۴ درصد آن تحقق یافته است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سهم واگذاری دارایی های مالی از منابع عمومی در قانون بودجه سال گذشته در حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان بود که با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور، عملا ۶۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰۸ درصد نسبت به مصوب تحقق یافته است.


وی در مورد مصارف بودجه گفت: در سال گذشته  مصارف در قانون بودجه معادل رقم منابع در حد ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به عملکرد ۲۸۳ هزار میلیارد تومانی آن، بودجه سال ۹۵ با ۹۶ درصد تحقق، بدون کسری به صورت متوازن مدیریت شده است.


سخنگوی دولت افزود: سهم اعتبارات هزینه ای از مصارف قانون بودجه سال گذشته بالغ بر ۲۱۴ هزار میلیارد تومان بود که با عملکرد ۲۰۷ هزار میلیارد تومان (مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به مطالبات شرکت های آب و برق هستند) در حدود ۹۷ درصد تحقق یافته است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در قانون بودجه سال گذشته بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان بود که با عملکرد ۴۲ هزار میلیارد تومان در حدود ۷۳ درصد تحقق یافته است.


نوبخت با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان بود، افزود: با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵، به طور عملی حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۲۴ درصد نسبت به مصوب تحقق یافته است.


وی توضیح داد که بخشی از اوراق مالی که به صورت تملک دارایی های سرمایه ای به مصرف رسیده (موضوع بند-۳) در عملکرد تملک دارایی های مالی لحاظ نشده است؛ علاوه بر آن ۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت بازپرداخت اسناد خزانه اسلامی سال ۹۴ از سرجمع کسر شده است.


سخنگوی دولت سپس به مقایسه عملکرد بودجه سال ۹۵ نسبت به عملکرد بودجه سال ۹۴ پرداخت و گفت: منابع عمومی که در سال ۹۴ معادل ۲۰۲ هزار میلیارد تومان بود به رقم ۲۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ یعنی دارای ۴۰ درصد رشد و اعتبارات هزینه ای (جاری) از ۱۷۸۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ به رقم ۲۰۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ یعنی حدود ۲۰ درصد رسید.


وی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) که در سال ۹۴ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از رشد ۶۸ درصد برخوردار شده است و این رشد اعتبارات عمرانی طی یک سال در برنامه های گذشته بی سابقه بوده است.


 سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه رئیس جمهوری به طور قطع از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل دولت آینده استفاده خواهد کرد، گفت: دولت دوازدهم کارآمدتر، با نشاط تر و هماهنگ تر خواهد بود.


وی در پاسخ به این که گفته می شود، رئیس جمهوری در جمع استانداران نسبت به عملکرد برخی وزرا دلخوری داشت و احتمال تغییر ۵۰ درصدی کابینه وجود دارد، اظهارکرد: به جای پرداختن به این نوع درصدها که گمانه زنی است، آنچه که قطعی است کابینه دوازدهم کارآمدتر، با نشاط ‌تر و هماهنگ تر خواهند بود.


وی افزود: رئیس جمهوری قطعا از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل کابینه جدید استفاده خواهد کرد و اسامی که نام برده می شود، گمانه زنی وجزو شایعات و غیرقطعی است.


 


رئیس جمهور شخصا در مورد ترکیب دولت آینده تصمیم‌گیری می‌کند


سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این که گفته می شود برخی نزدیکان رئیس جمهوری درترکیب دولت دوازدهم فشارهایی به رئیس جمهوری وارد می کنند و برخی به دنبال مطالبات اصلاح طلبان هستند، گفت: رئیس جمهوری فراتر از گمانه زنی ها خود را در برابر ملت مسئول می داند، بویژه رای اعتماد چشمگیر انتخابات ۲۹ اردیبهشت رئیس جمهوری را مصمم کرده تا مطالبات مردم را به نحو شایسته پاسخ دهد و این نیازمند یک ترکیب کابینه شایسته است.


سخنگوی دولت تصریح کرد با شناختی که از روحیات رئیس جمهوری دارم، وی فردی نفوذناپذیر است و این فشارها باعث نمی شود که مطالبات مردم و توجه به بهبود وضعیت مردم نادیده گرفته شود و شخصا در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد.


نوبخت ادامه داد: فارغ از فشارها، رئیس جمهوری دولت آینده را تشکیل خواهد داد، حال ممکن است ترکیب آن با ورود افراد جدید شکل بگیرد، ضمن این که برخی از بخش های دولت سنگین بود و باید برای آن فکری می‌شد.


 


مرجع قضایی در حال رسیدگی به مساله صندوق ذخیره فرهنگیان است


سخنگوی دولت همچنین درپاسخ سوالی درباره متواری شدن یکی از متهمان صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در این زمینه مرجع قضایی در حال رسیدگی است و همه دستگاه های نظارتی منتظر گزارش مراجع رسمی هستند؛ همه نوع همکاری از سوی دولت برای روشن شدن پرونده اتهامی انجام می شود.


نوبخت ادامه داد: ممکن است خلاهایی وجود داشته باشد که باید شناسایی شود و نسبت به آن توجه کافی و مناسب صورت گیرد تا شاهد تکرار این نوع حوادث نباشیم.


وی در پاسخ به سوالی درباره تصویب احتمالی تحریم های جدید از سوی آمریکا علیه ایران گفت: کمیسیون خاصی درخصوص موضوع برجام تشکیل شده است که بر چگونگی اجرای آن نظارت می کند و این به جز نظارت شورای عالی امنیت ملی است.


سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر جمع بندی این کمیسیون این موضوع باشد که تخلف و نقضی توسط آمریکا یا هر یک از 6 کشور طرف برجام صورت گرفته باشد، از مکانیزمی که در برجام پیش بینی شده از طریق گفت و گو پیگیری می شود، بنابراین منتظر نظر کمیسیون هستیم.


وی در پاسخ به اینکه با توجه به بحران آب، دولت در برنامه ششم توسعه چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، اظهارکرد: موضوع آب و محیط زیست جزو اولویت های برنامه ششم توسعه بود که توسط دولت به مجلس پیشنهاد شد.


وی ادامه داد: در سال 96 در بودجه برای این که این اولویت اجرایی شود 10 هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، خاص آب و فاضلاب و محیط زیست باید صورت گیرد.


سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر در خوزستان و در سرشاخه های زاینده رود طرح های متعدد عمرانی در حال اجرا است و علاوه بر آن سالی دو میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی استفاده می کنیم.


نوبخت همچنین اظهار داشت: برای این منظور 300 میلیون دلار برای آبرسانی و 300 میلیون دلار دیگر برای اجرای آبیاری تحت فشار در حال انجام است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر