20 شهريور 1396 - 10:58
رییس سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد:

ابلاغ دستورالعمل سنجش بهره‌وری به ۲۳ دستگاه

رییس سازمان ملی بهره‌وری از برگزاری کنفرانس بین‌المللی سه روزه هزینه‌یابی جریان مواد در اواخر شهریورماه سال جاری خبرداد و گفت:‌ دستورالعمل‌های سنجش بهره‌وری به ۲۳ دستگاه ابلاغ شده است.
کد خبر : ۷۴۷۱۴
رویا طباطبایی یزدی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رویا طباطبایی هم اکنون در یک نشست خبری با بیان اینکه کنفرانس بین المللی سه روزه با عنوان هزینه یابی جریان مواد در اواخر شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: تفکیک بهره وری در بنگاه های اقتصادی، سودآوری و حرکت به سمت بهره‌وری سبز دنبال می‌شود.


رییس سازمان ملی بهره‌وری اظهارداشت: در سال های اخیر موضوع تقویت همکاری با سازمان بهره وری آسیایی و اعزام افراد برای کسب آموزش های جدید را پیگیری کردیم.


طباطبایی ادامه داد: موضوع سنجش بهره وری از طریق ابلاغ دستورالعمل هایی به ۲۳ دستگاه ابلاغ شده است.


وی همچنین عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۲.۸ درصد از رشد ۸ درصد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم باید از محل بهره وری باشد.


رییس سازمان ملی بهره وری در پاسخ به سوال ایبِنا درباره برنامه ملی سنجش بهره وری در دستگاه ها گفت: در تیرماه سال گذشته ابتدا برای ۱۷ دستگاه و سپس در اسفندماه برای ۶ دستگاه دیگر نیز ابلاغیه سنجش بهره وری ارایه شد.


وی افزود: این دستگاه ها و نهادهای جدید شامل بانک مرکزی، صداوسیما، محیط زیست، سازمان انرژی اتمی و سازمان برنامه و بودجه است.


طباطبایی تاکید کرد: سهم بهره وری از رشد اقتصادی ۴.۵۵ درصدی سال های ۹۳ تا ۹۵ به میزان ۲.۹۱ درصد بوده است. بنابراین سهم بهره وری ٦٤ درصد از رشد را نشان می دهد. سالهای ٩٦، ٩٧ و ٩٨ باید سهم بهره وری از رشد به ٣٥ درصد برسد در حالیکه هم اکنون ١٥ الی ٢٠ درصد است، بنابراین رسیدن به سهم ٣٥ درصدی چندان آسان نیست.


وی تاکید کرد: بهره وری باید در دوره ١٥ تا ٢٠ ساله بررسی شود و در کوتاه مدت نمی تواند به درستی محاسبه شود.


وی توضیح داد: در  کنفرانس بین‌المللی سه روزه هزینه یابی جریان مواد، اساتید و متفکران صاحب‌نام و برجسته‌ای از کشورهای آلمان، تایلند، هند، مالزی، ژاپن، تایوان و ویتنام به ارایه آخرین مباحث نظری و معرفی برترین تجارب موفق پیاده‌سازی MFCA می‌پردازند.


رییس سازمان ملی بهره وزی ادامه داد: در این کنفرانس بین‌المللی، در مجموع ۸۰ نفر از متخصصان و فعالان حوزه بهره‌وری سبز در کشور و شرکت‌کنندگانی از ۱۱ کشور دیگر عضو APO از جمله بنگلادش، کامبوج، ‌ هند، اندونزی، مالزی، نپال، پاکستان، تایوان، سری‌لانکا، تایلند و ویتنام حضور دارند.


وی گفت: هزینه‌یابی جریان مواد یکی از ابزارهای نوین ارتقای بهره‌وری سبز بوده که با ابتکار کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان و ژاپن در قالب استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۴۰۵۱، در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی این کشورها و برخی از کشورهای عضو APO موجب ارتقای بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده محصول و حفاطت از محیط زیست شده است.


طباطبایی یزدی تصریح کرد: کمیته ملی هزینه‌یابی جریان مواد (MFCA) در راستای توسعه و ترویج مفهوم بهره‌ وری در کشور به ویژه بهره وری سبز، با محوریت سازمان ملی بهره وری ایران و با مشارکت دستگاه‌ های اجرایی ذیربط شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این تکنیک، آموزش و ترویج مفاهیم آن تشکیل شده است.


رییس سازمان ملی بهره وری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبِنا درباره انجام محاسبات وضعیت بهره وری نیروی کار گفت: نگاه به شاخص بهره وری نیروی کار به طور نسبی بخشی از نوسانات بهره وری کار را نشان می دهد.


طباطبایی ادامه داد: عوامل زیادی در میزان بهره وری نیروی کار دخیل است و ممکن است در یک مقطع زمانی به دلیل تحریم ها و یا نوسانات دیگر، تولید در یک واحد کاهش یابد که در پی آن بهره وری نیروی کار نیز پایین می آید، اما آیا می توان افت تولید را به افت بهره وری نیروی کار ارتباط داد؟


وی خاطرنشان کرد: بعد از تحریم ها و با افزایش میزان تولید و ارتباطات بنگاه ها، طبیعات بهره وری نیروی کار نیز بهبود پیدا کرده است.


رییس سازمان ملی بهره وری درباره سهم دستمزد از افت و خیز بهره وری نیروی کار نیز بیان داشت: پرداخت عادلانه دستمزد باید به میزان بهره وری افراد صورت گیرد و اینکه افراد به نسبت سابقه و یا سطح تحصیلات حقوق دریافت کنند، عادلانه نیست؛ بنابراین بهره وری نیروی کار باید با میزان حقوق و دستمزد دریافتی ارتباط مستقیم داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر