جذب ۶ هزار سرمایه گذار در بورس استانبول در ۹ ماه

رشد تاریخی شاخص ۱۰۰ شرکت برتر در بورس استانبول(BIST۱۰۰) موجب جذب ۶ هزار سرمایه گذار جدید به این بازار طی ۹ ماه اخیر شد.
کد خبر : ۷۷۵۸۰
بورس استانبول

به گزارش ایبِنا، به نقل از سنا، از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تا انتهای ماه اکتبر(دی ماه ۹۵ تا ۸ آبان ۹۶)، به جز ماه سپتامبر، بورس استانبول توانست رشد بسیار چشمگیر ۹ ماهه ای را ثبت کند.


این گزارش می افزاید: شاخص ۱۰۰ شرکت برتر این بورس که به بالاترین میزان رشد ماهانه رسیده بود در پایان اکتبر به عدد ۱۱۰ هزار واحد رسید و توانست نسبت به مدت مشابه ماه گذشته خود ۷.۰۳ درصد افزایش داشته باشد. در حالی که این متغیر در ماه نوامبر به رکورد ۱۱۵ هزار واحدی دست یافت.


تعداد سهامداران


همچنین طبق آمارهای موسسه ثبت مرکزی در ترکیه تعداد سرمایه گذاران داخلی که در بازار این کشور مشغول به داد و ستد هستند به ۱.۰۴ میلیون نفر و تعداد سرمایه گذار خارجی ۹ هزار و ۴۸۵ نفر هستند.


از سویی دیگر، تا پایان ماه سپتامبر، تعداد سرمایه گذاران داخلی در این کشور نسبت به سال گذشته با افزایش ۶ هزار و ۶۱ نفری به ۱.۰۴ میلیون نفر  و تعداد سرمایه گذاران خارجی با رشد ۳۵ نفری به ۹ هزار و ۴۸۵ نفر رسید.


تعداد سهامداران داخلی و خارجی


در پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۷، ارزش پرتفوی سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه این کشور با رشد ۳۳.۳ درصدی از ۱۵۶.۵ میلیارد لیر در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۰۸ میلیارد لیر ترکیه رسید.


از سویی دیگر، در پایان سال گذشته، اندازه پرتفوی سرمایه گذاران داخلی از ۹۰.۳ میلیارد دلار به ۱۱۰.۸ بیلیون دلار رسید و رشد ۲۲.۷ درصدی را در ۹ ماه اخیر به ثبت رساند.


نقش ویژه سرمایه گذاران آمریکایی


افزون بر این، تا پایان سپتامبر گذشته، سرمایه گذاران آمریکایی بیشترین سهم حضور در بازار استانبول را از نظر حجم معاملات و حجم کدهای معاملاتی داشتند.


همچنین ارزش پرتفوی سهامداران آمریکایی در بورس استانبول در پایان سال گذشته میلادی به رقم ۴۸.۵ میلیارد لیر رسید در حالی که طی ماه های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷ ارزش پرتفوی این دسته از سهامداران با رشد ۱۹.۷ میلیارد لیر به عدد ۶۸۳ میلیارد لیر رسیده است.


در مقابل در همین مدت زمانی «ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷»  تعداد سرمایه گذاران خارجی در بورس استانبول با رشد ۳۵ درصدی از یک هزار و ۲۴۴ سرمایه گذار به یک هزار و ۲۷۹ نفر رسید.


از سویی دیگر آمارها نشان می دهد، انگلستان به عنوان دومین کشوری که بیشترین تعداد سهامدار را در بازار استانبول دارد با ۴۲۶ سهامدار به ارزش پرتفویی برابر با ۳۰ میلیارد لیر همراه شد، بعد از آن لوکزامبورگ سومین کشور با تعداد سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۹ سرمایه گذار، ارزش پرتفویی برابر با ۱۴.۷ میلیارد لیر و ایرلند با ۱۷۳ سرمایه گذار، پرتفویی به ارزش ۱۴.۷ میلیارد لیر را در این بازار به ثبت رساندند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر