04 آذر 1396 - 14:33

شبیه‌سازی کارت‌های بانکی ایرانسل در انتظار مجوز

متخصص توسعه راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل گفت: پلتفرم ایرانسل آماده شبیه‌سازی اطلاعات کارت‌های بانکی بر روی سیم‌کارت‌های ایرانسل است و با مذاکراتی که با بانک مرکزی شده در انتظار صدور مجوز هستیم.
کد خبر : ۷۸۱۳۴
nfc

میلاد فروغان اظهاردر گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: شرکت ایرانسل در نمایشگاه الکامپ با توجه به پایان پذیرفتن پروژه برنامه پرداخت همراه ایرانسل که با اسم تجاری درج عرضه می‌شود و امکان انجام تراکنش بر روی پایانه‌های پرداخت‌های غیر تماسی را ساپورت می‌کند، از مدل پرداخت NFC رونمایی و همچنین این شرکت همزمان با نمایشگاه تلکام که در هفته گذشته برگزار شد به‌صورت رسمی اقدام به عرضه برنامه کاربردی به همراه سیم‌کارت‌های NFC ایرانسل کرد.


وی بابیان عملیاتی شدن این پروژه در شهر قزوین افزود: پرداخت با NFC از طریق سیم‌کارت‌های ایرانسل در ترمینال‌ها و پایانه‌های پرداخت شهر قزوین به‌صورت کامل اجرایی شده است و تمامی اتوبوس‌های این شهر به این سامانه مجهز و متقاضیان از طریق پرداخت همراه باسیم کارت‌های ایرانسل می‌توانند این روش از پرداخت را تجربه کنند.


پرداخت های NFC  شبیه سازی شده بر روی سیم کارت های ایرانسل آفلاین است


فروغان اذعان کرد: تمام‌پرداخت‌های NFC که بر روی سیم‌کارت‌های ایرانسل شبیه‌سازی‌شده از نوع آفلاین (کلوز لوپ یا کلوز سیکل) است که تحت عنوان NFC یا LBL شناخته می‌شود البته پلتفرم ایرانسل هیچ محدودیتی برای شبیه‌سازی یا کپی کردن اطلاعات کارت‌های شتابی یا دبیت کارت‌های شبکه شتاب ندارد.


وی افزود: البته با توجه به مقرراتی که از سمت بانک مرکزی وجود دارد این شرکت در حال انجام مراحل صدور مجوز به‌منظور شبیه‌سازی کارت‌های شتابی بر روی سیم‌کارت‌های NFC ایرانسل است که در آینده عملیاتی می‌شود.


متخصص توسعه راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل یادآور شد: پلتفرم ایرانسل ازلحاظ فنی این امکان را می‌دهد که تمام کارت‌های شتابی در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای نظارتی بر روی سیم‌کارت ایرانسل شبیه‌سازی شود و بعد از عملیاتی شدن این پروسه در تمام پوزهایی مجهز به فناوری NFC امکان تراکنش با تلفن همراه امکان‌ذیر می شود.


قیمت سیم کارت های اعتباری مجهز به فناوریNFC  ایرانسل  ۵ هزاز تومان است


فروغان در پاسخ به این پرسش که کارشناسان دلیل اصلی عدم اقبال عمومی از سیم‌کارت‌های مجهز به NFC را قیمت بالای آن می‌دانند، اظهار داشت: این گفته درست نیست البته سیم‌کارت‌های NFC به خاطر نوع تکنولوژی که دارد درنهایت هزینه تمام‌شده بالاتری به نسبت سیم‌کارت‌های عادی دارد اما شرکت ایرانسل در مقطع فعلی این سیم‌کارت‌های را به قیمت سیم‌کارت‌های معمولی می‌فروشد که نوع اعتباری آن قیمتی در حدود ۵ هزار تومان دارد.


وی افزود: همچنین شرکت ایرانسل در نمایشگاه تلکام به‌صورت رایگان سیم‌کارت‌های معمولی مشترکان را با نوع NFC آن تعویض و با توضیح نحوه استفاده از این سرویس اقدام به نصب برنامه کاربردی و کیف پول و صدور کارت پرداخت بر روی سیم‌کارت برای مشترکین با مبلغی شارژ رایگان کرد و این امکان را برای دارندگان فراهم کرد که پرداخت غیر تماسی را تجربه کنند.


فروغان در خصوص راه‌اندازی امکان پرداخت‌های NFC در بانک‌ها با همکاری شرکت‌های پی اس پی گفت: در این روند تنها امکان پرداخت اینترنتی از طریق رمز دوم بر بستر ماژول NFC شبیه‌سازی‌شده است و تنها بر روی پوزهای شرکت پی اس پی همکار بانک مربوطه امکان‌پذیر است.


وی تأکید کرد: شرکت ایرانسل ادعا دارد که به‌صورت عملی امکان شبیه‌سازی کارت را بر روی بستر امن حافظه سیم‌کارت‌ها فراهم کرده است ازاین‌رو هر نوع کارت پرداختی می‌تواند بر این بستر شبیه‌سازی شود اعم از کارت‌های آفلاین تاکسی و مترو، کارت‌های احراز هویت و همچنین کارت‌های شتابی و پلتفرم ایرانسل این امکان را فراهم می‌کند.


هیچ کارت بانکی تاکنون بر روی سیم کارت های ایرانسل شبیه سازی نشده است


فروغان اظهار داشت: شرکت ایرانسل تا به امروز هیچ کارت شتابی را بر روی سیم‌کارت‌های خود شبیه‌سازی نکرده است اما این سرویس آماده است ازاین‌رو پلتفرم ایرانسل ازلحاظ فنی از این امکان برخوردار است ولی تا به امروز شرکت ایرانسل تنها کارت‌های پرداخت آفلاین مثل اتوبوس و مترو را بر این بستر شبیه‌سازی کرده است.


وی در پاسخ به این پرسش که شرکت ایرانسل به‌منظور توسعه پرداخت با NFC بر روی کارت‌های شتابی برنامه‌ای در دستور کار دارد یا خیر، گفت: این برنامه در دستور کار این شرکت قرار دارد اما در این بخش شرکت ایرانسل تنها تصمیم‌گیرنده نیست و باید مجوزهای رسمی در این حوزه از سوی بانک مرکزی صادر شود.


فروغان ادامه داد: شرکت ایرانسل باهدف صدور مجوز ذخیره اطلاعات کارت‌های شتابی بر روی سیم‌کارت‌های NFC بر روی حافظه امن که در راهکار ایرانسل، سیم‌کارت است با مسئولان بانک مرکزی مذاکراتی انجام داده است که منتظر نتیجه آن است.


وی در پاسخ به این پرسش که تأثیر ابلاغ بخش‌نامه‌های سیاست بانک مرکزی در خصوص فناوری‌های نوین و ضوابط پرداخت یاران بر فرآیند صدور مجوز به‌منظور شبیه‌سازی کارت‌های بانکی بر روی سیم‌کارت‌های ایرانسل، گفت: بانک مرکزی با ابلاغ این دو بخش‌نامه درواقع گروه پرداخت را به پرداخت ساز، پرداخت یار، پرداخت بان تقسیم کرده که دستورالعمل پرداخت بان که قرار است به‌زودی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شود در حوزه پرداخت خرد که NFC را هم شامل می‌شود، قرار دارد.


مدیر پروژه NFC در شرکت ایرانسل ادامه داد: البته اگر این دستورالعمل نیز به شبکه بانکی ابلاغ شود به‌صورت دقیق معلوم نیست که شبیه‌سازی کارت‌های بانکی بر روی سیم‌کارت در کدام دسته قرار می‌گیرد زیرا این فرآیند نه پرداختی را می‌سازد، نه‌می یارد و نه‌می باند.



راهکار ایرانسل در خصوص پرداخت های NFC به صورت افلاین مورد تایید بانک مرکزی است


فروغان یادآور شد: بانک مرکزی همچنین به‌منظور پرداخت‌های NFC فناوری نشان‌گذاری (tokenization) را راه‌اندازی کرده است که مشتمل بر مانا، سهند و دنا است ولی خوشبختانه تاکنون راهکار دیگر برای پرداخت‌های NFC به‌صورت آفلاین مد از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است و راهکار ایرانسل مورد تائید نهادهای نظارتی وحاکمیتی هم است.


وی در پاسخ به این پرسش که این فرایند چه زمانی وارد فاز توسعه و گسترش می‌شود، اذعان داشت: در فاز توسعه و گسترش، شرکت ایرانسل شرکت‌های پرداخت را به‌منظور توسعه این سرویس ترغیب می‌کند زیرا این شرکت به‌صورت مشخص اجازه ورود به حوزه‌های درگاه‌های پرداخت را ندارند و این ترمینال در دست شرکت‌های پی اس پی قرار دارد.


آمادگی شرکت ایرانسل برای همکاری با شرکت های پی اس پی در توسعه پرداخت NFC


فروغان افزود: اما این امکان برای شرکت‌های پرداخت فراهم است که با ادغام با پلتفرم ایرانسل بتوانند امکان پرداخت‌های غیر تماسی از بستر سیم‌کارت را برای مشتریان خود فراهم کنند.


وی یادآور شد: نقشه راه در این بخش باید با همکاری شرکت ایرانسل و پی اس پی تدوین شود و این شرکت در تلاش برای توسعه زیرساخت‌های به‌منظور گسترش پرداخت‌های غیر تماسی برای مشترکین فعال ایرانسل است.


عملیاتی شدن پرداخت NFC ایرانسل با مینا کارت آریا و فناپ پرداخت


مدیره پروژه NFC شرکت ایرانسل گفت: در حال حاضر پرداخت با NFC در ایرانسل با شرکت‌های مبنا کارت آریا و فناپ پرداخت عملیاتی شده و سه شرکت دیگر پی اس پی قرار است به پلتفرم NFC ایرانسل در مرحله توسعه و گسترش اضافه شوند که بعد از عملیاتی شدن این پروسه، امکان ارائه سرویس بر بستر سیم‌کارت NFC برای این شرکت‌های پرداخت فراهم می‌شود.


فروغان اذعان داشت: برآیند تمام تلاش‌هایی که تا این لحظه صورت گرفته این است درنهایت منجر به این می شود که شرکت ایرانسل بتواند در نقاط مختلف کشور با توجه به زیرساختی که از سمت هرکدام از شرکت‌های پرداخت همکار وجود دارد، پرداخت‌های غیر تماسی را برای مشترکان ایرانسل از طریق سیم‌کارت NFC ایرانسل فراهم کند.


وی با اشاره به استقبال مردم از پرداخت‌های NFC گفت: سهولت در پرداخت در این مدل منجر به اقبال عمومی در این روند شده است و شرکت ایرانسل نیز باهدف همراهی با این موج در لایه ارائه سرویس و همکاری با شرکت‌های پرداخت در جهت توسعه و گسترش پرداخت‌های غیر تماسی در کشور گام برمی‌دارد زیرا مطمئن این‌که این روش از پرداخت سریع‌تر ازآنچه تصور می‌رود رواج می‌یابد.


پرداخت NFC بر بستر آفلاین شامل کارمزد نمی شود


فروغان گفت: شرکت ایرانسل باهدف توسعه و ترویج پرداخت با NFC در مراحل اولیه هزینه‌ای برای صدور کارت روی سیم‌کارت از مشترکین دریافت نمی‌کند، بلکه حتی به‌طور مثال شرکت فناپ پرداخت که کیف پول کیپاد را بر بستر پلتفرم ایرانسل ارائه می‌دهد در مرحله اولیه مقداری شارژ هدیه نیز به متقاضیان عرضه می‌کند.


وی در خاتمه گفت: در حال حاضر پرداخت NFC بر بستر آفلاین بر روی بستر سیم‌کارت‌های ایرانسل شامل کارمزد نمی‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر