در پایان ۹ ماه ابتدای سال:

بازدهی آیفکس ۲۳ درصد شد

رکوردشکنی‌های پی در پی آیفکس و عملکرد سبز تمامی بازارهای فرابورس در نهمین ماه سال جاری منجر به بازدهی بیش از ۲۳ درصدی شاخص کل و افزایش ۴.۸ درصدی ارزش بازارهای فرابورس طی ماه شد.
کد خبر : ۷۹۳۷۵
طرح

به گزارش ایبِنا، نگاهی به حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات فرابورس در آخرین ماه پاییز حاکی از عملکرد سبز تمامی این نماگرها است به گونه‌ای که در پی دادوستد ۷ هزار و ۷۳۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش معاملاتی ۵۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال در بازارهای ۹ گانه فرابورس، حجم و ارزش مبادلات نسبت به روند مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۳۰ و ۶۲ درصدی را به همراه داشت. بر اساس آمارها، تعداد دفعات مبادلات صورت‌گرفته طی ماه جاری نیز  نسبت به آذرماه ۹۵ بیش از دو برابر شد.


عرضه دو اخزای جدید


از سویی دیگر، آذرماه یکی از پررویدادترین ماه‌های سال جاری در فرابورس بود به طوری که در نخستین هفته کاری این ماه شاهد عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۱» با قیمت کشف شده ۸۶۴ هزار ریال بودیم. همچنین در نوزدهم آذرماه نیز تازه ‌وارد بازار ابزارهای نوین مالی یعنی اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۲» با تاریخ سررسید ۱۲ شهریورماه ۹۷ عرضه اولیه شد.


رشد حجم بازارهای سهام و غیرسهام


افزون بر این، نگاهی به جداول تعداد و حجم معاملات بازارهای ۹ ‌گانه فرابورس در آذرماه نشانگر سبزپوشی تمامی این بازارها است. ارزش مبادلاتی در اکثر بازارها به جز بازارهای اول و پایه که با افت ناچیز ۲ و ۱۴ درصدی ارزش مبادلات مواجه شدند. بدین ترتیب در بازارهای اول و دوم نزدیک به ۵ هزار سهم به ارزش بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۳۸۰ هزار نوبت دادوستدی، مبادله شد.


معاملات بازار پایه


همچنین بخشی از مبادلات بازار سهام نیز مربوط به تابلوهای معاملاتی بازار پایه بود که به نقل‌وانتقال ۲۴۰۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال در این بازار انجامید. معامله‌گران در بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۳۰۹ میلیون ورقه را دست به دست کردند که ارزشی حدود ۴۴ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند که ۹۰ درصد از این ارزش مبادلاتی به بازار بدهی اختصاص یافت.   بدین ترتیب مبادلات اوراق بدهی به جابه‌جایی ۴۲ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال منتهی شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر