به گزارش ایبِنا، توسعه فروش بیمه نامه های زندگی در اروپا همواره بسیار سخت بوده است. استمرار نرخ های پایین بهره، حاشیه ها را محدودتر کرده و تامین الزامات فزاینده سرمایه ناظران احتیاطی را دشوار ساخته است.
برای مقابله با این چالش ها، بیمه گران اروپایی در عین توجه به تحقق نیازهای مشتریان در بازاری بسیار رقابتی، تلاش دارند تا در طرح ها و محصولات خود بازبینی کنند.
با هدف مصرف پایین سرمایه محفوظ و ملزم، تحت مقررات توانگری مالی2، بسیاری از بیمه گران اروپایی به محصولاتی با سرمایه پایین مانند محصولات بیمه ای با ضمانت پایین یا حتی بدون ضمانت روی آورده اند.
اما کاهش ریسک محصول- کاهش ریسک نوسان درآمد ناشی از ویژگی های ذاتی محصول- موفقیت آمیز نخواهد بود. در حالی که بیمه گران زندگی به طور نظری می توانند محصولات خود را براساس پویایی بازار، نیازها و انتظارات بیمه گزاران، با سرعت تعدیل کنند. اما در محصولات با سرمایه پایین، بسیار کُند عمل می کنند. علاوه بر این، حساب های سنگین دفتری ناشی از ضمانت ها، بیمه گران زندگی را بسیار کندتر نیز کرده است.
کاهش ریسک محصولات مانند تلاش برای دور زدن از عرض یک کشتی بزرگ و آهسته رو می ماند. شاید سال ها یا حتی دهه ها طول بکشد تا بیمه گران شاهد آن باشند که محصولاتشان به ذخایر فتی با ضمانت ها کاسته شده در دفاتر خود و نیز فایل پرریسک، تبدیل شده اند. برای برخی بیمه گران، این نتیجه بسیار دیررس استو
بازارهای بیمه زندگی در اروپا، رویکردهای مختلفی برای سازگاری راهکارهای تولید محصول خود با این چالش در پیش رو دارند. به طور خلاصه می توان گفت: