20 مرداد 1397 - 12:39
آمار معاملات نشان داد:

رشد ۲۳ درصدی آیفکس در ۳ هفته

شاخص فرابورس تا پایان هفته منتهی به ۱۹ مرداد ماه ۹۷، با بیش از ۲۳ درصد افزایش مواجه شده است.
کد خبر : ۸۹۷۴۰
فرابورس

به گزارش ایبِنا، هفته گذشته بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با افزایش ۶۰ و ۱۰۱ درصدی حجم و ارزش معاملات، بیشترین میزان رشد در این متغیرهای معاملاتی را در میان سایر بازارهای فرابورس در اختیار گرفت و بهترین عملکرد هفتگی را به نام خود ثبت کرد.


بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ۱۹ مردادماه ۹۷، شاخص کل فرابورس با ۷۱ واحد افزایش (معادل ۵ درصد) در ارتفاع ۱۴۹۹ واحدی قرار گرفت و این در حالی است که این نماگر در روز ۱۶ مردادماه یعنی دوشنبه تا پله ۱۵۳۲ واحدی نیز صعود کرده بود. بدین ترتیب با رشد هفته گذشته آیفکس این متغیر از ابتدای مردادماه رشد ۲۳ درصدی را به ثبت رساند.


حجم کل معاملات


در همین حال حجم کل معاملات فرابورس به ۴ میلیارد و ۳۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۴ هزار و ۹۵۸ میلیارد ریال رسید؛ این دو متغیر درحالی رشد ۲۵ و ۶۸ درصدی را نسبت به هفته پیش از آن ثبت کردند که هر دو در یکشنبه ۱۴ مردادماه بیشترین میزان خود در این هفته را به حجم یک میلیارد و ۴۳ میلیون ورقه‌ به ارزش ۵۹۸ میلیارد ریال به ثبت رساندند.  


ارزش معاملات


از سوی دیگر نگاهی به آمار معاملات در بازارهای فرابورس در این هفته نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی (شامل معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های قابل معامله) به دادوستد ۱۰۳ میلیون ورقه به ارزش ۱۴ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال رسیده است.


اوراق بدهی


همچنین اوراق بدهی در این مدت دادوستد ۱۵ میلیون ورقه به ارزش ۱۲ هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال را ثبت کرد که به ترتیب رشد ۱۱۸ و ۱۰۹ درصدی این دو متغیر را در مقایسه با هفته پیشین نشان می‌دهد. به‌علاوه، معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با دست‌به‌دست شدن ۸۷ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال دنبال شد که حاکی از اختصاص یافتن بیشترین حجم معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به ETF ها بود.


تابلو تسهیلات مسکن


بر اساس این گزارش، تابلو تسهیلات مسکن نیز از معامله حدود ۰.۵ میلیون ورقه به ارزش ۳۱۹ میلیارد ریال میزبانی کرد که نسبت به هفته گذشته رشد حدود ۸ درصدی این متغیرها را نشان می‌دهد.


معاملات در سایر بازارهای فرابورس با جابه‌جایی ۳ هزار و ۲۵ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۴۱ میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم و تغییر مالکیت ۸۹۳ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال در معاملات بازار پایه پیگیری شد که بازار پایه به ترتیب شاهد افزایش ۱۵ و ۳۶ درصدی در حجم و ارزش معاملات خود بود.


بازار سوم


همچنین هفته گذشته بازار سوم فرابورس میزبان معامله ۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۰۳ میلیارد ریال بود؛ این میزان از حجم و ارزش معاملات در پی پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندیشه‌ورزان صبا تأمین در این بازار رقم خورد که در کنار پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو در نماد «البرز ۰۲» در بازار ابزارهای نوین مالی در شمار رویدادهای مهم این هفته نیز قرار می‌گیرد.


وضعیت صنایع


در نهایت نگاهی به دادوستدهای انجام‌شده در صنایع فرابورسی حاکی از آن است گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن ۳۶ و ۲۱ درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ یعنی مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در جایگاه اول و دوم این صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. گروه‌های پالایشی‌ها و محصولات کاغذی نیز در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر