18 آذر 1398 - 10:12
ایبِنا گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی افزایش منابع دولت در لایحه بودجه ۹۸

نگاهی اجمالی به ارقام لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد که منابع بودجه دو میلیون و هشتصد و پنجاه و پنج هزار و سی و هشت میلیارد و ششصد و چهل میلیون ریال افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۰۹۴۸۰
بودجه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در حالی روز گذشته (۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸) توسط حسن روحانی، رییس جمهوری دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که براساس این لایحه، بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور از حیث منابع بالغ بر نوزده میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد وهفتاد میلیارد و نهصد و ده میلیون (۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعلام شد.


اما اگر نگاهی اجمالی به لایحه بودجه سال ۹۸ داشته باشیم، لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، از حیث منابع بالغ بر ﻫﻔﺪﻩ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻭ ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻭ ﺩﻭﯾﺴﺖ ﻭ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) ریال بود.


یعنی لایحه بودجه ۹۹ از حیث منابع، نسبت به لایحه بودجه سال جاری ۲ میلیون و هشتصد و پنجاه و پنج هزار و سی و هشت میلیارد و ششصد و چهل میلیون (۲.۸۵۵.۰۳۸.۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش یافته است.


وام ازدواج ثابت ماند


اما براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یک فروردین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند.


تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ١٣٩٩ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.


این در حالی است که مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز در لایحه ۹۸، برای هریک از زوجین یکصد و پنجاه میلیون ( ١٥٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته شده بود که پس از پیشنهاد برخی از نمایندگان پیشنهاد مبنی بر افزایش وام ازدواج، این مبلغ به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.


افزایش سقف معافیت مالیاتی


همچنین براساس تبصره ۶ لایجه بودجه ۹۹، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (٨٤ ) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۴/ ۱۲/ ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ١٣٩٩ سالانه مبلغ سالانه مبلغ سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ) ریال می‌شـود.


نرخ مالیات برکل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده (به استثنای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ٨٦ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده ٥ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی مصوب ۱۳۶۸.۱۲.۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ١٠ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ٢٠درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات بیست و پنج درصد ٢٥ درصد و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد ٣٥ درصد می‌باشد.


میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد ٥٧ و ١٠١ قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و هشتاد هشت میلیون ( ۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰ )ریال تعیین می‌شود. اشخاصی که از معافیت‌های مالیاتی موضوع تبصره یک ماده ٨٦ قانون مالیات‌های مستقیم بهره مند هستند مشمول معافیت ماده ٨٤ قانون مذکور مطابق مقررات این بند نخواهند بود.


اما در قالب لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ اسفندماه سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۹۷ سالانه مبلغ ۲۷۶ میلیون ریال تعیین می‌شود.


نرخ مالیات بر درآمد کل کارکنان ادارات دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه به‌استثنای تبصره‌های (۱) و(۲) ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیات‌علمی مصوب ۱۶ اسفندماه سال ۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و مربوط به امور آموزشی و پژوهشی است، مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۱۵ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر، تا ۶ برابر ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۶ برابر ۳۵ درصد تعیین می‌شود.


میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد (۵۷) و (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ ۲۱۶ میلیون ریال تعیین می‌شود. احکام ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تبصره بند (ی) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بر حکم بند فوق حاکم است.


براین اساس، معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۹ نسبت به لایحه تهیه شده از سوی دولت برای سال ۹۸، افزایش ۸۴ میلیون ریالی داشته است.


قابل توجه مسافران کشورهای خارجی و زائرین


آنطور که در لایحه بودجه سال ۹۹ آمده، عوارض خروج از کشور در سال آینده برای هر نفر افزایش ۴۴ هزار تومانی داشته و برای زوار نیز ۲۲ هزار تومان افزایش یافته، به صورتی که عوارض خروج برای هر مسافر (به جز زائرین حج تمتع و عمره) در لایحه بوده ۹۹ را ۲۶۴ هزار تومان برای بار اول تعیین کرد. این مبلغ برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و برای سفرهای سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. بر این اساس عوارض خروج سفر دوم ۳۹۶ هزار تومان و برای سفرهای سوم و بیشتر ۵۲۸ هزار تومان خواهد بود.


در صورتی که در لایجه بودجه سال جاری، بر اساس جدول درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، عوارض خروج مسافران از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل ۱۱۰ هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرزهای هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر