لاهوتی در گفتگو با ایبِنا:

وزارت امور خارجه موانع صادرات به هند را رفع کند

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه هند از پنج مقصد اصلی صادرات ایران خارج شده و ترکیه جایگزین آن شده است، خواستار ورود معاونت امور اقتصادی وزارت امور خارجه برای رفع موانع تجارت با این کشور شد.
کد خبر : ۱۱۰۱۱۸
پرچم ایران و هند

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به آمار منتشر شده هشت ماهه تجارت ایران در هشت ماهه نخست امسال گفت: براساس آمارهای منتشر شده گمرک، بازارهای صادراتی کماکان همان بازارهای گذشته هستند و تنها هند از پنج کشور اصلی خارج شده و ترکیه جایگزین آن شده است.


وی افزود: این در حالی است که هند همچنان در بین پنج کشور اول مبدا وارداتی ایران وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که آنها با وجود تحریم‌های آمریکا کماکان کالاهای خود را به ایران می‌فروشند، ولی در بحث خرید کالا از کشورمان، از تحریم‌های آمریکا تبعیت و شرایط فروش کالاهای ما را محدود می‌کنند.


رییس کمیسیون توسعه تجارت و تسهیل صادرات اتاق تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید در مورد کاهش صادرات ایران به هند مذاکراتی داشته و موانع در صادرات را رفع کند.


وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم که آلمان همچنان در بین پنج کشور اصلی صادرکننده کالا به ایران حضور دارد و تحریم‌های آمریکا نتوانسته تاثیرات مدنظر بدخواهان را محقق کند؛ هرچند که شرایط تا حدودی مثبت است، ولی رقم صادراتی آلمان به ایران خیلی بزرگ نیست.


رییس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: برای توسعه تجارت به اروپا نیاز است تا ساز و کار اینستکس اجرایی شود تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا درگیر تجارت با ایران شوند و بتوانیم از فرصت بازارهای صادراتی و وارداتی آنها استفاده کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر