17 ارديبهشت 1399 - 11:08
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

هشدار انجمن PCI در خصوص ضد عفونی دستگاه‌های کارتخوان

با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا و لزوم ضد عفونی سطوح از جمله دستگاه‌های کارتخوان، انجمن بین المللی PCI نسبت به ضد عفونی غیر اصولی دستگاه‌های کارتخوان هشدار داد.
کد خبر : ۱۱۳۹۸۶
کارتخوان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شیوع ویروس کرونا و لزوم ضد عفونی سطوح و ابزارهای عمومی از جمله کارتخوان و خودپردازها به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا باعث شده تا گندزدایی و ضد عفونی از سوی بانک‌ها برای خودپردازها و فروشندگان برای دستگاه‌های پایانه فروش به صورت گسترده در ایران و جهان انجام شود که  اهمیت بسیار زیادی دارد اما فرآیند ضد عفونی باید به روش صحیح انجام شود چرا که ضد عفونی غیر صحیح از جمله اسپری مواد شوینده و ضد عفونی بر روی سطح دستگاه از جمله کلیدها باعث خرابی ابزار خواهد شد؛ لازم به ذکر است، ضد عفونی غیر اصولی در ایران نیز مانند سایر کشورها باعث تخریب تعداد زیادی دستگاه‌های کارتخوان و خودپرداز شده است.


در همین راستا انجمن بین‌المللی PCI  به عنوان متولی تدوین استانداردهای صنعت پرداخت الکترونیک در جهان، با اشاره به رواج استفاده از مایعات و دیگر مواد ضدعفونی کننده سطوح، یادآوری کرده که بسیاری از دستگاه‌های کارتخوان‌، نسبت به نفوذ مایعات به درون دستگاه مقاوم نبوده و این امر ممکن است به خرابی دستگاه منجر شود؛ در واقع این انجمن تاکید کرده که اسپری و پاشیدن مواد شوینده و ضد عفونی کننده به صورت مستقیم بر روی سطح دستگاه باعث خرابی بدنه، صفحه کلید و قطعات الکترونیکی و در نتیجه اختلال در فرآیند فعالیت دستگاه می‌شود و بر همین اساس برای ضد عفونی باید از یک پارچه آغشته به مواد ضد عفونی کننده استفاده شود. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیوه ضدعفونی کردن و پاکسازی صفحه کلید و دیگر اجزای دستگاه، به دفترچه راهنمای نگهداری کارتخوان یا وب‌سایت شرکت تولید کننده، مراجعه شود.


همچنین از آنجایی که برخی از پذیرندگان ممکن است به تصور پیشگیری از آلوده شدن کارتخوان، صفحه کلید یا همه دستگاه را با لایه‌های اضافی مانند کاور پوشانده یا در محفظه‌های خاصی قرار دهند، انجمن PCI این روش را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند زیرا دستگاه کارتخوان باید بدون هیچ شی یا ابزار اضافی، مستقیماً در دسترس دارنده کارت باشد. در حقیقت  پوشاندن بخشی از دستگاه یا همه آن، ریسک‌های دیگری از جمله احتمال نصب انواع اسکیمر را به دنبال دارد. از این رو تأکید می‌شود دارندگان کارتخوان از این کار اجتناب کرده و در عوض، به صورت دوره‌ای اقدام به ضدعفونی کردن کارتخوان به روش صحیح کنند.


یکی از توصیه‌های مهم انجمن PCI، لزوم فرهنگ سازی و توسعه پرداخت‌های بدون تماس مانند پرداخت با کدهای QR است که می‌تواند از تماس افراد با دستگاه و در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند و در عین حال فروشندگان نیاز نباشد تا پس از هر بار استفاده از دستگاه نسبت به ضد عفونی اقدام کنند؛ بر اساس گزارش این سازمان، برخی کشورها که این سیستم را نداشته‌اند، با شیوع کرونا سیستم پرداخت بدون تماس را راه‌اندازی کرده‌اند.


گفتنی است؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور گسترش تماس‌های بدون تماس و استفاده از کدهای QR مبتنی بر کیف پول الکترونیک اجرای طرح هم پذیرندگی و کد QR واحد را در دستور کار قرار داده است؛ البته هم اکنون استفاده از پرداخت بدون تماس از سوی برخی شرکت‌های پرداخت بر روی پایانه‌های فروش همان شرکت‌ها اجرایی شده و شهروندان با استفاده از نرم افزارهای پرداخت می‌توانند با اسکن کردن کد QR نسبت به پرداخت اقدام کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر