اینالوئی

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین گفت: به رسمیت شناختن احراز هویت غیرحضوری در نظام بانکی برای تداوم فعالیت بانک‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا ضروری است.

به گزارش ایبِنا، بحران کرونا در دنیا و به‌تبع ایران منجر به استقبال عامه مردم از خدمات غیرحضوری شده و در حال حاضر شرکت‌هایی در این فضا توانسته‌اند فعالیت خود را استمرار و توسعه دهند که با ایجاد زیرساخت‌های لازم خدمات غیرحضوری متنوعی باارزش افزوده را به مشتریان خود ارائه دهند. این فضا فرصت خوبی را برای شبکه بانکی کشور به وجود آورده تا با تقویت زیرساخت‌های خود بتواند خدمات متنوع‌تری را به‌ صورت غیرحضوری به مشتریان خود عرضه کند؛ البته برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم و توسعه بانکداری دیجیتال در کشور نیازمند به رسمیت شناختن احراز هویت غیرحضوری در شبکه بانکی هستیم تا مردم بتوانند با روش‌های غیرحضوری نسبت به افتتاح حساب اقدام کنند و از بسیاری از خدمات بانکی که لازمه آن احراز هویت است، بهره‌مند شوند.

فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص ضرورت بهره‌گیری از احراز هویت غیرحضوری برای توسعه بانکداری دیجیتال در کشور اظهار داشت: احراز هویت دیجیتال لازمه توسعه بانکداری دیجیتال است و این مهم در شرایط کنونی کشور اولویت بالایی دارد و بانک مرکزی نیز با درک این نیاز کمیته‌ای تخصصی در این بخش با حضور متخصصان صنعت راه‌اندازی کرده که فعالیت‌ها در این بخش خوشبختانه به نتیجه رسیده و پیش‌نویس EKYC  نیز نهایی و به شورای عالی مبارزه با پول‌شویی  ارائه‌شده که در صورت تأیید آن از سوی این شورا وتصویب در هیات دولت با تعیین ساز و کار آن از سوی بانک مرکزی بهره‌گیری از احراز هویت غیرحضوری می‌تواند در شبکه بانکی به رسمیت شناخته شود که امیدواریم فعالیت‌ها در این بخش با توجه به شرایط خاص کشور تسریع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک ایران‌زمین ازجمله بانک‌هایی بوده که در بانکداری دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است و با به رسمیت شناخته شدن احراز هویت غیرحضوری مانع جدی بر سر راه این بانک برداشته می‌شود، این بانک چه برنامه‌ای در خصوص توسعه بانکداری دیجیتال دارد؟، اظهار داشت: در این بخش ما با سه مفهوم بانکداری دیجیتال، بانک دیجیتال و نئوبانک‌ها مواجه هستیم که سه مفهوم کاملاً متفاوت هستند که اگر درست تفکیک نشوند با مشکل مواجه می‌شویم.

اینالوئی خاطرنشان کرد: بانکداری دیجیتال درواقع همان کاری است که بانک‌های کشور در حال انجام آن هستند و از جنس تحول است که از وضعیت بانکداری فعلی به بانکداری دیجیتال برسیم و برای حرکت در این مسیر بانک‌ها تنها نیازمند ابزار هستند که مهم‌ترین آن، همان استقرار احراز هویت غیرحضوری در شبکه بانکی است و در کنار آن فرآیندها در بانک‌ها دیجیتالی می‌شوند و تعامل با مشتریان تسهیل می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین یادآور شد: در این بخش با مفهوم دیگری با عنوان بانک دیجیتال مواجه هستیم که یک بانک تمام الکترونیک محسوب می‌شود که درگذشته در کشور نیز دو مجوز در این بخش برای بانک آرین و امین صادرشده بود که به سرانجام نرسید. بانک دیجیتال می‌تواند بانکی بدون شعبه باشد که تمام عملیات در آن به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود و اگر نیازمند شعبه باشد از شعب بانک‌های دیگر بهره می‌گیرد که تأسیس چنین بانک‌هایی نیازمند اخذ مجوز از مقام ناظر است.

وی با اشاره به نئوبانک‌ها گفت: در این بخش با یک مفهوم دیگر با عنوان نئوبانک نیز مواجه هستیم که این مدل بانکداری در دنیا خیلی مجوز محور نیست و این نوع از بانکداری می‌تواند تحت نظارت و در زیرمجموعه یک بانک شکل بگیرد؛ ولی فعالیت‌های آن محدود و تنها بخشی از فعالیت‌های بانکی را می‌تواند پوشش دهد.

اینالوئی با تأکید بر این‌که نسل جدید علاقه‌ای به مراجعه حضوری به شعب ندارند، اظهار داشت: بانک ایران‌زمین به‌منظور پاسخگویی به نیاز نسل جدید در پاییز امسال از پایلوت بانکداری دیجیتال خود رونمایی می‌کند و یک شعبه تمام دیجیتال را نیز در این راستا طراحی و افتتاح می‌کند.

وی افزود: در پایلوت بانکداری دیجیتال بانک ایران‌زمین مشخصه‌های یک بانک دیجیتال اعم از چگونگی بهره‌گیری از کلان داده برای سرویس‌دهی به مشتریان، فرآیندهای دیجیتال، باشگاه مشتریان دیجیتال، مرکز تماس دیجیتال و همچنین ارتباط با فین تک‌ها و بوم‌ها به‌صورت عینی به نمایش گذاشته خواهد شد و به‌صورت یک پکیج به مشتریان این بانک ارائه می‌شود و این فعالیت در راستای تحقق هدف بانک ایران‌زمین است که برنامه‌ریزی کرده و تا سال ۱۴۰۰ یک بانک  تمام دیجیتال باشد.

اینالوئی با اشاره به مشخصه‌های بانک دیجیتال گفت: یک بانک دیجیتال داده محور عمل می‌کند وبر اساس داده به مشتریان خود سرویس‌دهی می‌کند؛ ازاین‌رو هر میزان بانکی با داده‌های مشتریان خود بیشتر درگیر شود به مفهوم بانکداری دیجیتال نزدیک‌تر شده است.

توسعه بانکداری دیجیتال نیازمند تغییر نگرش در دیدگاه مدیران و کارکنان بانکی دارد

وی در خصوص بزرگ‌ترین چالش بانکداری دیجیتال در سال جاری گفت: به عقیده من بزرگ‌ترین چالش برای حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال تغییر فرهنگ سازمان از سمت یک ساختار سلسله مراتبی و شعبه محور به سمت یک سازمان سرویس محور است. این تحول نیز نیازمند ایجاد تغییرات اساسی هم در نگرش مدیران ارشد و هم نگرش کارمندان ستاد و شعب است.

اینالوئی افزود: همچنین در این روند نیازمند تغییر فرآیندها نیز هستیم که بسیار پیچیده و سخت است و برای توسعه بانکداری دیجیتال باید تمام مدیران و کارکنان یک بانک و حتی مقام‌های ناظر هم‌زبان باشند تا بتوان در این بخش موفق عمل کرد.

وی با اشاره به رویکرد جدید بانک مرکزی که مشاوره محور است، گفت: بانک مرکزی با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی رویکرد همفکری و مشاوره با صاحب نظران را در پیش‌گرفته که بسیار خوب و قابل قدردانی است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین در خاتمه گفت: دیجیتالی کردن یک بانک بزرگ خیلی سخت و پیچیده است؛ اما راه‌اندازی یک بانک دیجیتال کوچک در کنار یک بانک بزرگ آسان‌تر است و انتقال تدریجی بانک بزرگ به بانک کوچک شاید مدل موفق‌تری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =