12 اسفند 1399 - 11:10
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تبعات منفی اقتصادی تداوم حضور ایران در لیست سیاه FATF

نماینده سابق مجلس گفت: وقتی یک کشوری در لیست کشورهای پُرریسک گروه ناظر ویژه مالی قرار بگیرد، کشورهایی که حتی با آن دوست و هم پیمان هستند، هم نمی‌توانند همراهی داشته باشند.
کد خبر : ۱۲۲۴۶۸
ابراهیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ با گذشت چندین ماه،  هنوز دو لایحه مهم پالرمو و CFT از لوایح چهارگانه اقدامات مالی موسوم به «FATF» بلاتکلیف مانده‌اند، اما اخیرا با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری؛  بررسی مجدد دو لایحه پالرمو و CFT،  در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.


علی ابراهیمی؛ نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار ایبنا در باب ضرورت بررسی و تصویب لوایح باقیمانده و تاثیر آن بر تجارت و اقتصاد کشور اظهار داشت: متاسفانه در اسفندماه ۹۸ شاهد بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه FATF بودیم. این اتفاق باعث شده ارتباط سیستم بانکی کشورمان با بانک های موثر دنیا، دچار مشکل شود و به نوعی می توان گفت ارتباط بانکی و شبکه بین المللی قطع شده است.


این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: بدیهی ترین فایده رعایت الزامات FATF این است که اجازه نمی دهد اوضاع از شرایط کنونی بدتر شود. این در حالی است که در لیست سیاه قرار گرفتن کشور ایران باعث می شود حتی اگر گشایش هایی هم در آینده نزدیک ایجاد کنیم، بازهم با خودتحریمی مواجه هستیم به نام لیست سیاه FATF که اجازه مراوده مالی را به بانک های کشورمان نخواهد  داد و عملا تلاش ها برای گشایش اقتصاد همچون آزادسازی منابع ارزی کشورمان، به درب بسته می خورد.


ابراهیمی افزود: درست است که الان از کره جنوبی طلبکار هستیم و قرار است بخشی از این پول آزاد شود، ولی اگر یک زمانی حتی آمریکا هم با کره توافقی داشته باشد که منابع ارزی کشورمان آزاد شود، ولی عدم پذیرش سازوکار FATF برای کشورمان در آن مقطع دردسر ساز خواهد بود.


ابراهیمی با اشاره به شرایط اقتصاد کشورمان اظهار داشت: کشور ایران با توجه به ظرفیت اقتصادی بسیار متنوعی که دارد، در نتیجه رشد اقتصادی آن به شدت وابسته به تجارت یعنی هم صادرات و هم واردات است.  ما در زمره تولید و صادرات و واردات، بسیار نقاط قوی داریم.  به عنوان مثال، در جریان پتروشیمی ها بسیار صادرکننده خوبی هستیم.


بنابراین کشوری که چنین ظرفیت قوی صادرات و واردات دارد، اگر جزو لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی یا همان FATF قرار بگیرد، در نتیجه بانک ها و تجار ما مجبورند به طرق غیررسمی دادوستد انجام دهند، این غیررسمی یعنی اضافه شدن هزینه واردات و کاهش ارزش صادراتمان در نهایت فشار تورمی بر اقشار کم درآمد جامعه.


نماینده سابق مجلس همچنین به دور زدن تحریم ها گفت: برای این کار، روند اقتصادی کشورمان به سمت تجارت غیرسمی سوق پیدا می کند، اینها خودش برای کشور هزینه است. هزینه ای که درصد آن بین ۱۲ تا ۲۵ درصد گزارش شده است.


بنابراین کدام کشور می تواند دادوستد با خسران ۲۵ درصدی را تحمل کند و توسعه را نیز دنبال کند، خب طبیعی است که روند اقتصادی کشورمان، با دشواری همراه خواهد شد. وی افزود: از زمان مجلس تا به امروز، در گروه مدافعین تصویب لوایح FATF بودم و مدافع این هستم که روابطمان با دنیای بین الملل بهبود پیدا کند و اصلاح شود و اختلافات کمتر و برطرف شود.


ابراهیمی در پایان گفتگو با اشاره اهمیت تایید لوایح FATF و تاثیر آن بر نظام بانکداری و تجارت خارجی کشور اظهار داشت: وقتی یک کشوری در لیست کشورهای پُرریسک گروه ناظر ویژه مالی قرار بگیرد، کشورهایی که حتی با آن دوست و هم پیمان هستند هم نمی‌توانند همراهی داشته باشند. چون کشوری که با آن کشور نخست، مبادله تجاری داشته باشد، در حقیقت الزامات FATF را رعایت نکرده و اساسا از لیست کشورهای کم ریسک خارج می‌شود.


ابراهیمی در پایان گفتگو یادآور شد: حتی در گذشته، از ناحیه چین، روسیه و حتی عراق، به یک شکلی در واقع پیامی داده بودند مبنی بر اینکه الزامات FATF برای ما اهمیت دارد. معنی آن این است که شما وقتی روی کره زمین زندگی می‌کنید و جزو کشورهایی هستید که احتیاج به مبادلات تجاری دارید، مقررات بین‌المللی ایجاب می‌کند که حضور شفاف و مشخصی داشته باشید. به عبارت دیگر، نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم با همه جا ارتباط داشته باشم، ولی در توافقات بین‌المللی حضور نداشته باشیم.

برچسب ها: fatf علی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر