15 اسفند 1399 - 11:15

مزایای حذف فیزیک کارت‌های بانکی

حذف فیزیک کارت‌های بانکی و پرداخت الکترونیکی بر بستر موبایل، امنیت پرداخت مشتریان را بالا می‌برد چرا که از کارت استفاده نمی‌شود؛ بنابراین ریسک کپی کردن کارت‌ها نیز کاهش می‌یابد.
کد خبر : ۱۲۲۵۲۹
اردوانی

معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی برای حذف فیزیک کارت ها و استفاده از بستر موبایلی گفت: این روش پرداخت، یکی از روش هایی است که می تواند به کاهش یا حذف کارت های فیزیکی منجر شود ، کارت هایی که تولید و نگهداری و صدور مجدد آنها هزینه هنگفتی بر شبکه بانکی کشور تحمیل می کند. ضمن اینکه به دلیل پشتیبانی استاندارد EMV  نیز این مهم با اهمیت ارزیابی شده و سطح استاندارد سرویس را در شبکه بانکی کشور ارتقا می دهد.


فرشید اردوانی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: این روش پرداخت، امنیت پرداخت مشتری را بالا می برد چرا که از کارت استفاده نمی شود؛ بنابراین ریسک کپی کردن کارت ها کاهش می یابد؛ اما از سوی دیگر مواردی هم به عنوان چالش و مانع این روش وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ نخست اینکه شرکت های PSP حتما باید به شاپرک متصل شده باشند.


وی ادامه داد: مورد بعدی اینکه در این روش در واقع کارت فیزیکی را بر روی اپلیکیشنی در موبایل خود خواهیم داشت، در حال حاضر یک اپ توسط شرکت خدمات انفورماتیک تهیه شده و برنامه های دیگر که رجیستر شده باشد هنوز معرفی نشده است. نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که موبایل ها باید هوشمند و قابلیت NFC داشته باشد؛ هرچند که براساس آمارها، درصد دارندگان گوشی هوشمند در کشور فراتر از ۶۰ درصد جمعیت کشور اعلام شده ولی تعداد کم گوشی های مجهز به تکنولوژی NFC یکی از عوامل محدود کننده کاربرد آن است.


معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی تاکید کرد: شبکه پایانه های فروش نیز باید به طور عملیاتی NFC را ساپورت کند و در حین کار بشود استفاده لازم را از آنها داشت. تاکنون حداقل ۵ بانک این روش را رونمایی کرده اند و با توجه به پیش بینی زیرساخت های فنی لازم توسط بانک مرکزی و بکارگیری سامانه های سهند و مانا این روش از امنیت لازم برخوردار است و در مجموع، این روش پرداختی با اقبال جهانی مواجه بوده و ما هم باید این مسیر را طی کنیم و اگر چالش های آن را اصلاح کنیم به طور قطع جواب می دهد.


اردوانی گفت: باید در کنار این طرح، دیگر روش ها را نیز مانند امکان استفاده از ظرفیت پرداخت یارنه ها را فراهم کنیم و آنها این قابلیت را داشته باشند که بتوانند با استفاده از بارکد دو بعدی که یا روی اپلیکیشن موبایلی اجرا می شود یا بر روی پایانه فروش بارکد ظاهر می شود نیز کار کنند. اینها روش های کم هزینه ای است که به نظر می رسد می توان در محدوده روش های پرداخت CNP استفاده کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر