جاده ابریشم قطبی ساخت چین

چین متعهد می‌شود تا با توسعه مسیرهای حمل و نقل قطب شمال جاده ابریشم قطبی بسازد.
کد خبر : ۱۲۲۷۱۴
ابریشم قطبی

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، پکن این هفته تصمیم احداث جاده ابریشم قطبی و مشارکت فعال در توسعه مناطق قطب شمال و قطب جنوب را به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۱ خود اعلام کرده است.


طبق این برنامه منتشر شده در روز جمعه، چین در پروژه قطب شمال مشارکت خواهد کرد و توان خود را برای مشارکت در حفاظت و کاربرد از قطب جنوب افزایش خواهد داد.


این برنامه گسترش جاده به قطب شمال را با توسعه مسیرهای حمل و نقل دربر می گیرد. چین در سال ۲۰۱۸ گفت که می خواهد مسیرهای حمل و نقل جدیدی که آسیا و اروپا را به هم متصل می کند ایجاد کند و شرکت ها را به ایجاد زیرساخت ها و انجام سفرهای آزمایشی تجاری تشویق نموده و زمینه را برای مسیرهای حمل و نقل قطب شمال یا همان جاده ابریشم قطبی فراهم کند.


سرزمین‌های قطب شمال حدود ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند که حاکمیت آنها متعلق به روسیه، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد، کانادا و ایالات متحده است. مساحت اقیانوس منجمد شمالی بیش از ۱۲ میلیون کیلومتر مربع است و کشورهایی که با آن همسایه هستند، به همراه دیگر کشورها طبق حقوق بین الملل از حقوق و منافع دریایی مشترک برخوردارند.


چین در منطقه قطب فعالیت زیادی دارد و در سال ۲۰۱۳ عضوناظر شورای قطب شمال شد. این منطقه سهم عمده ای در پروژه گاز مایع (LNG) یامال روسی دارد که طبق پیش بینی سالانه چهار میلیون تن LNG به چین عرضه می کند.


در پایان سال گذشته، چین از برنامه راه اندازی ماهواره جدید جهت ردیابی مسیرهای حمل و نقل و نظارت بر تغییرات یخ های دریایی در قطب شمال خبر داد. این کشور قصد دارد ماهواره را در سال ۲۰۲۲ پرتاب کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر