04 آبان 1396 - 11:12
جهانگیری:

توافقات بانکی ایران و عراق به طور کامل عملیاتی نشده است

معاون اول رئیس جمهوری روابط بانکی ایران و عراق را ضعیف دانست و اعلام کرد: توافقات صورت گرفته بانک های مرکزی دو کشور هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.
کد خبر : ۷۶۶۹۴
جهانگیری

به گزارش ایبِنا از دولت، اسحاق جهانگیری در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و عراق که صبح امروز با حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق برگزار شد، با اعلام این مطلب، گفت: با وجود مذاکرات چندین باره میان مسئولین بانک مرکزی دو کشور، متاسفانه هنوز روابط بانکی در سطح پایینی قرار دارد و توافقات صورت گرفته هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.


وی با تبریک پیروزی های دولت و ملت عراق در مبارزات اخیر علیه گروه های تروریستی و نیز توفیقات در حفاظت از وحدت و تمامیت ارضی این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این مبارزه در کنار دولت و ملت عراق بوده و در دوران سازندگی نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و دانش و تجربیات ایران متعلق به برادران عراقی است.


جهانگیری خاطرنشان کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ریشه در مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی، دینی و فرهنگی دارد و ما به عنوان مسئولین دو کشور باید برای توسعه روابط تلاش کنیم.


وی ادامه داد: با مدیریت ارزنده دولتمردان عراق، نقش حکیمانه مرجعیت دینی و در نتیجه مجاهدت های رزمندگان عراقی، هم اکنون عراق در آستانه یک پیروزی تاریخی علیه تروریسم تکفیری قرار دارد. معاون اول رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد عراق بتواند پس از دوران سازندگی به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و در میان کشورهای عربی دست پیدا کند.


جهانگیری گفت: خوشحال هستیم که دولت عراق توانسته موضوع تجزیه خاک این کشور را ناکام گذارد چرا که  مسئله جدایی طلبی و همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق فتنه ای بزرگ بود که  می توانست به سایر کشورهای منطقه نیز منتقل شود اما خوشبختانه این موضوع به صورت مدبرانه در عراق حل و فصل شد.


وی ادامه داد: همه کردها شهروندان عراقی هستند و باید از تمام حق و حقوق قانونی برخوردار باشند، تهران از آغاز مسئله همه پرسی در کنار دولت مرکزی عراق بود و به مقامات ترکیه نیز اعلام کردیم که ما باید با دولت مرکزی عراق هماهنگ باشیم.


معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از اهتمام ویژه مقامات عراق برای میزبانی از زوار حسینی، قدردانی می کنیم زیرا درایام اربعین با موج گسترده ای از عاشقان امام حسین (ع) روبرو هستیم و خوشبختانه در این سالها هماهنگی های خوبی برای میزبانی از زائران وجود داشته است.


جهانگیری ادامه داد: در ایران نیز ستادی برای انجام هماهنگی های لازم در وزارت کشور ایجاد شده و وزارتخانه های مرتبط نیز در این ستاد عضویت دارند و ایران آمادگی دارد در کنار دولت عراق اقدامات لازم را برای میزبانی هر چه بهتر از زوار امام حسین (ع) انجام دهد. وی خاطرنشان کرد: منطقه ما در شرایط ویژه ای قرار گرفته و امیدوارم که مسئله سوریه نیز به نحو مطلوب حل و فصل شود و مذاکرات آستانه و ژنو به نتایج مطلوب منجر شود.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه روابط دو جانبه تهران ـ بغداد در بخش سیاسی، امنیتی و دفاعی روابطی عالی است، افزود: روابط دو کشور مثال زدنی است اما متاسفانه سطح مناسبات اقتصادی فیمابین آن گونه که انتظار می رود پیشرفت نکرده و روابط اقتصادی باید جدی تر و با اراده بیشتر پیگیری شود تا شاهد اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.


جهانگیری گفت: توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های نفت، گاز ضروری است و راه آهن شلمچه ـ بصره نیز باید هر چه زودتر تکمیل شود تا راه آهن سراسری ایران به عراق متصل شود. وی افزود: دو کشور باید به سمت تجارت آزاد حرکت کنند و ایران آمادگی دارد که بخش خصوصی خود را برای سرمایه گذاری در عراق تشویق کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر