01 ارديبهشت 1397 - 10:40
یک کارشناس حوزه پرداخت عنوان کرد:

ارائه یک مدل استاندارد برای عرضه Open API

مدیر تیم معماری نرم‌افزار شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین با تاکید بر ارائه یک مدل استاندارد در عرضه Open APIگفت: استاندارد شدن و یکپارچگی سرویس‌های بانکداری باز نیازمند ورود بانک مرکزی به این حوزه است.
کد خبر : ۸۴۸۰۲
API

پویا حسینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا از ارائه حدود ۱۷۰ سرویس بانکی به فین تک‌ها در شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این شرکت طراحی سرویس‌های بانکداری و کربنکینگ بانک پارسیان را انجام داده، تصمیم گرفتیم این سرویس‌ها را به‌ صورت باز و API در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهیم تا آنها بتوانند ایده‌هایی که در ذهن دارند را پیاده‌سازی کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر، تمام دنیا و همچنین در کشور بانک‌ها در حال حرکت به سمت ارائه سرویس‌های باز هستند که دارای مزایایی برای بانک‌ها است. یک بانک می‌تواند کارهای خلاقانه خود و نیازهای مشتریان را به شرکت‌های نوپا بسپارد.


حسینی خاطرنشان کرد: شرکت سیستم‌های کاربردی کاسپین نیز با درک این موضوع به این سمت حرکت کرده و حدود ۱۷۰ سرویس مانند انتقال وجه، سرویس‌های گزارش‌گیری، تسهیلات و... را به‌ صورت Open API ارائه می‌دهد.


وی افزود: در حال حاضر سرویس‌های این پلتفرم بانکی هستند و برای گسترش آن باید سرویس‌های بخش‌های دیگر را نیز به آن اضافه شود که در این خصوص سرویس‌های دیگر بخش‌های گروه پارسیان مثل سرویس‌های بیمه و کارگزاری را بزودی ارائه می‌کنیم.


این کارشناس با اشاره به ارائه سرویس بانکداری باز یکپارچه، اذعان داشت: شاید بحث API بحث جذابی باشد و همه بانک‌ها بخواهند آن را ارائه دهند اما باید توجه داشت که باید با یک مدل استاندارد ارائه شود که بعد بتوانیم آن را با سایر سرویس‌ها یکپارچه پیش ببریم.


حسینی افزود: به‌ طور مثال اگر بانکی بخواهد Open API ارائه دهد و این شرکت نیز بخواهد آن سرویس را وارد پلتفرم خود کند، باید یک مدل استاندارد وجود داشته باشد که فین تک‌ها و توسعه‌دهنده‌ها چالش کمتری داشته باشند.


به گفته وی، استاندارد شدن و یکپارچگی سرویس‌های بانکداری باز نیازمند ورود بانک مرکزی به این حوزه است. از اینرو یکی از فین تک‌هایی که در حال حاضر از سرویس‌های بانکداری باز کاسپین استفاده می‌کند کیف پول حسابداری شخصی نیو است. حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاسیس شتاب‌دهنده اظهارداشت: به دنبال آن هستیم که این واحد را به‌ صورت مجزا تبدیل به یک شتاب‌دهنده کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر