02 ارديبهشت 1397 - 11:42

«نیما» فردا رونمایی می‌شود/ سه ویژگی سامانه ارزی بانک مرکزی

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که با هدف تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده، فردا رونمایی خواهد شد.
کد خبر : ۸۴۸۶۸
نیما

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که سامانه نیما روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.


این سامانه با قابلیت تنظیم شوندگی و سیاست گذاری، تمام منابع و مصارف ارزی کشور را در یک محل جمع می کند و بر اساس ترجیحات متقاضی و اولویت های سیاست گذار عرضه و تقاضا تلاقی می کنند.


سامانه نیما امکان رصد لحظه ای بازار ارز را برای سیاست گذار فراهم کرده و اجازه مداخله موثر حاکمیتی را در این بازار می دهد.


سه ویژگی مهم این سامانه فراهم کردن داده های کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز، فرایند تامین منابع و تخصیص مصارف ارزی در ساختاری یکپارچه و ایجاد پیوند بین فرایند تجارت خارجی کشور از ثبت سفارش تا ترخیص کالا هستند.


همچنین این سامانه قابلیت پوشش نیازهای خُرد مردم نظیر ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی را دارد.


به گفته رییس کل بانک مرکزی، ساختار نیما بر اساس چهار بازیگر عمده شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات شامل دولت به عنوان صادرکننده نفت، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها و سیاست گذار ارزی که بر اساس پیش بینی منابع و مصارف نرخ و دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف شکل گرفته است را کنترل می کند.


با عملیاتی شدن نیما رویکرد واکنشی سیاست گذار به رویکرد کنشی تبدیل می شود و پیش از بروز التهابات ارزی با کنترل تقاضای موثر و هدایت بهینه منابع نوسانات هیجانی، مقطعی و سیستمیک در آن قابل کنترل است. نیا همچنین با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت و پنجره واحد نظام فرامرزی پیوسته مرتبط است.


از سوی دیگر نقش صرافی ها و بانک ها در سامانه نیما به عنوان واسطه منابع و مصارف ارزی است. براین اساس نقش شبکه صرافی ها در سامانه، مکمل نقشی است که بانک ها برعهده دارند و بر اساس نیازهای اعلام شده واردکنندگان امکان تخصیص اولویت بندی یا عدم تخصیص ارز به آنها توسط سیاست گذاران وجود دارد.


یکی از مهم ترین ویژگی های این سامانه آن است که کنترل مصارف ارزی را به طور سیستمی در دسترس دارد و هیچگونه واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تایید بانک مرکزی با استفاده از منابع ارزی قابل انجام نیست.


سیف ابراز امیدواری کرده با انسجام و اتفاق نظری که وجود دارد و حمایت های قوه مجریه و دیگر قوا از این تصمیم اخیر دولت، سامانه نیمه منجر به آرامش واقعی در اقتصاد کشور شود و فعالان اقتصادی بدون دغدغه به فعالیت های خود بپردازند.


////////////////


گزارش از مهدی رهبر گنجه


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر