30 مرداد 1397 - 08:46
مصباحی مقدم؛

حذف دلار از سامانه سنا به جا بود

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: حذف دلار از سامانه سنا به جا، اما دیرهنگام بود.
کد خبر : ۹۰۲۱۹
مصباحی مقدم

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره جایگزینی «یوآن» چین با «دلار» آمریکا در سامانه «سنا» با اشاره به تاریخچه چگونگی جهانی شدن دلار، اظهار داشت: دلار تا پیش از سال ۱۹۴۴ ارز جهانی نبود و با تحولات پس از جنگ جهانی دوم و بازسازی اروپا توسط دلار آمریکا و تزریق دلار به اروپا و نقض عهد آمریکا مبنی بر حفظ ارزش دلار آمریکا متناسب با ارزش طلا، موجب شد دلارهای آمریکایی در اروپا بماند و اروپا با آن داد و ستد کند و به این ترتیب دلار، ارز جهانی و موجب قدرت اقتصادی آمریکا شد.


وی گفت: خوشبختانه در سال های اخیر ارزش دلار در حال کاهش است و علت آن بازی های ترامپ است و کشورهایی که مورد تهدید آمریکا قرار گرفتند سعی کردند ارزهای دیگر را جایگزین دلار کنند از جمله چین با حدود ۳۵ کشور جهان موافقتنامه پولی دوجانبه را دارد و روسیه هم اینگونه است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کار بانک مرکزی (جایگزینی «یوآن» چین با «دلار» در سامانه «سنا») بسیار به جا اما دیرهنگام بود، افزود: از زمانی که آمریکا تحریم هایی را اعمال کرد و سوئیفت برای ما بسته بود امکان جابجایی دلار به صورت رسمی را نداشتیم و مجبور بودیم دلار را به صورت نقد و چمدانی تامین کنیم.


وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای وارداتی کشورمان به دلار ارتباطی ندارد، گفت: نفت خود را به دلار نمی فروشیم و عمده وارداتمان را با سایر ارزها انجام می دهیم و فقط برخی تقاضای عمومی در بازار در پی دریافت دلار هستند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حذف دلار به عنوان ارز واسط، تکلیف برنامه ششم توسعه بود و ترکیه، چین و روسیه و قدرت های نوظهور هم در این مسیر قرار دارند. مصباحی مقدم با بیان اینکه ایجاد پیمان های ارزی دوجانبه به ما بسیار کمک می کند، اضافه کرد: این هم تکلیف برنامه ششم توسعه است و ۶۰ درصد تجارت ما با کشورهای دیگر می تواند با پیمان دوجانبه پولی شکل بگیرد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با هیچ کشوری پیمان دوجانبه پولی نداریم، گفت: آقای پوتین رییس جمهور روسیه و آقای اردوغان رییس جمهور ترکیه در این زمینه پیشنهاداتی را به کشورمان ارائه کردند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نوعی کم کاری در تصمیم گیری دولتمردان ما نسبت به پیمان های دوجانبه پولی وجود دارد، افزود: با توجه به حجم زیاد مناسبات تجاری ما با عراق، بین ما و این کشور هم می تواند پیمان دوجانبه پولی برقرار شود.


مصباحی مقدم از رییس کل بانک مرکزی خواست گزارشگری بر مبنای ارز دلار را حذف کند و گفت: به جای سوئیفت می توانیم از شبکه های پیام رسان پولی و ارزی دیگر استفاده کنیم.


برچسب ها: ارز دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر