10 شهريور 1397 - 09:24

ارزش پزو آرژانتین ۵۰ درصد سقوط کرد

افزایش نرخ بهره بانکی به ۶۰ درصد از سوی بانک مرکزی آرژانتین منجر به کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پول این کشور شده است.
کد خبر : ۹۰۶۳۶
پزو

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، تلاش های بانک مرکزی آرژانتین برای ثبات پول این کشور با افزایش نرخ بهره به ۶۰ درصد تاثیر ناچیزی بر روی روند از بین رفتن فضای اعتماد به اقتصاد این کشور که به سرعت پیش می رود، داشته است.


در حال حاضر آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ منطقه آمریکای لاتین است و پزو واحد پول این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۰. درصد از ارزش خود را از دست داده؛ ضمن اینکه به دنبال انتشار خبر افزایش نرخ بهره در این کشور بیش از ۱۵ درصد از ارزش پزو از دست رفت.


در همین حال در ۲۴ ساعت گذشته هر ۳۸.۵۳ پزو به یک دلار رسید. افزایش ناگهانی نرخ بهره از سوی بانک آرژانتین در روز پنج شنبه از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد که در پاسخ به وضعیت نرخ ارز و ریسک تورم بیشتر انجام گرفت، تاثیر منفی بر روی پزو گذاشت.


بانک مرکزی آرژانتین از ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون ۴ مرتبه نرخ بهره را افزایش داده و آخرین بار در سیزدهم ماه گذشته میلادی بوده است. افزایش نرخ بهره در آرژانتین منجر به کاهش ارزش ناگهانی پزو شده و بی رونق شدن صادرات این کشور به دلیل خشکسالی هم به این موضوع دامن زده است.


در حال حاضر سرمایه گذاران نسبت به عدم توانایی دولت آرژانتین برای بازپرداخت بدهی سنگین خود نگران هستند. در روز چهارشنبه هفته گذشته هم دولت آرژانتین به طرز غیر منتظره ای خواهان پرداخت قسمت اولیه وام ۵۰ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به این کشور شد.


بر پایه این گزارش، بسیاری از آرژانتینی ها نسبت به سیاست های پولی صندوق بین المللی پول در اقتصاد این کشور ناخرسند و معتقد هستند که این موضوع باعث شده اقتصاد آنها به بدترین وضعیت ممکن از سال ۲۰۰۱ میلادی به بعد که دولت این کشور با عدم توانایی در بازپرداخت بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری خود روبرو شده بود، رسیده است.


رییس جمهور آرژانتین در پیام تلویزیونی اعلام کرد: می دانم که این وضعیت پُرتلاطم نگرانی را در میان بسیاری از شما ایجاد می کند، می خواهم بدانید که در حال اتخاذ تمام تصمیمات لازم برای حفاظت از شما هستم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر