طبل تو خالی اروپا برای میزبانی مکانیزم مالی با ایران

گزارشات حاکی از آن است که تا کنون هیچ کشور اروپایی خواهان میزبانی مکانیزم پرداخت با ایران نشده است.
کد خبر : ۹۳۶۱۹
روحانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، تازمانیکه حفظ برجام در حیاط خلوت اروپایی ها اتفاق نیافتد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهان سرپیچی از سیاست های دونالد ترامپ و حفظ گردش مالی خود با ایران بمنظور حفظ برجام هستند.


سه منبع آگاه اعلام کردند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اتریش را به عنوان بهترین کاندید بمنظور میزبانی مکانیزم ویژه پرداخت مالی که می تواند پرداخت ها با ایران را انجام دهد، تشخیص داده اند. این در حالی است که اتریش علاقمند به این کار نیست. البته بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه هم به عنوان میزبان های احتمالی انتخاب شده اند؛ اما بلژیک و لوکزامبورگ امتناع کردند؛ در حالیکه نگاه فرانسه به اتریش است.


سخنگوی وزارت خارجه اتریش گفت: بعداز رایزنی با بقیه دولت ها در ارتباط با این موضوع در وین، وزارت خارجه اتریش اعلام کرد این کار برای اتریش غیر عملی است تا میزبان این مکانیزم مالی شود. در حال حاضر دولت های اروپایی به دنبال راه های مختلفی برای حفظ تعهدات خود به انجام تجارت با ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام هستند.


وسیله ویژه پرداخت، بخش حیاتی از تلاش های اروپا برای نجات برجام است تا تحریم های آمریکا را با آن دور بزند و شرکت های اروپایی قادر به تجارت با ایران باشند؛ اما مذاکرات باکندی پیش می رود و هیچ کشوری علاقمند به میزبانی این مکانیزم مالی به دلیل ریسک های ناشی از آن که از طرف دولت آمریکا اعمال می شود، نیست.


بر همین اساس، «سسیلا ملمستروم» کمیسر اتحادیه اروپا گفت: این موضوع روی کاغذ خوب بنظر می رسد؛ اما انجام آن سخت است. ضمن اینکه «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم این ایده را که موسوم به «ببر کاغذی» است را رد کرد.   


وسیله ویژه پرداخت به لحاظ نظری پرداخت هایی را از کشورهایی که خواهان انجام تجارت با ایران هستند، دریافت می کند؛ اما انتقال مستقیم پول میان ایران و بازیگران اروپایی انجام نمی گیرد و شرکت های اروپایی را از جریمه های آمریکا از این طریق حفظ می کند.


در حال حاضر آلمان، فرانسه و بریتانیا در میان کشورهایی هستند که به اتریش برای میزبانی این مکانیزم مالی فشار وارد می کنند. گزینه دیگر بلژیک است که مرکز سوئیفت است که با بی رغبتی در پاسخ به تحریم های آمریکا، دسترسی ایران را به این سامانه پیام رسان مالی بین المللی قطع کرده است و گزینه دیگر هم لوکزامبورگ است که با داشتن مالیات پایین به عنوان مرکز اصلی بانکداری فراساحلی شناخته می شود.


البته به گفته یک مقام بانکی اروپا، این ایده با حجم بسیاری کم گردش پولی شروع می شود و به تدریج در مقایسه های بیشتر عملیات تراکنش انجام می دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر