تردید بورس درباره توافق تازه ایران با اروپا

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل واکنش سهامداران به تحولات سیاسی اخیر گفت: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تاثرپذیری خاصی از این اتفاق را برای صنایع و شرکت‌ها پیش‌بینی نمی‌کنند.
کد خبر : ۹۶۸۱۴
بورس

منصور کریمی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به راه‌اندازی کانال ویژه مالی میان اروپا و ایران تحت عنوان اینستکس گفت: این اتفاق واکنش‌های متفاوتی را در بازارهای مالی به دنبال داشته است، به عنوان مثال بازار طلا، ارز و سکه در ابتدا با کاهش قیمت همراه شدند و بازار سهام نیز واکنش مثبتی به این اتفاق از خود نشان نداد.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل عدم واکنش معامله‌گران به اینستکس اذعان داشت: اتحادیه اروپا دارو، مواد غذایی و بخش کشاورزی را در این سازوکار ویژه مالی قرار داده است. ضمن این که این اتفاق در سایر حوزه‌ها از جمله نفت را منوط بر تصویب کامل FATF اعلام کرده است.


وی اضافه کرد: بنابراین سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تاثرپذیری خاصی از این اتفاق را برای صنایع و شرکت‌ها پیش‌بینی نمی‌کنند که بر اساس آن بازار سهام بتواند شرایط مناسب و رو به رشدی را تجربه کند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر زمان‌بندی شفافی نیز از سوی اتحادیه اروپا در راستای تحقق وعده‌های داده شده، اعلام نشده است و مشخص نیست اجرای فاز بعدی سازوکار مالی در چه بازه زمانی رخ خواهد داد. بر این اساس نیز باید این موضوع را به عنوان دلیلی دیگر بر عدم واکنش بازار سرمایه نسبت به راه‌اندازی کانالی ویژه مالی میان اروپا و ایران عنوان کرد.


وی گفت: شاید در شرایط کنونی موضوعاتی همچون عدم ورود نقدینگی به بازار سهام، نبود تحلیل در خرید و فروش سهام صنایع و شرکت‌ها و عدم قوانین حمایتی از صنایع مختلف را بتوان به عنوان عوامل دیگری که بر افت معاملات و شاخص بورس اثرگذار هستند، یاد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این موارد بیانگر این هستند که برای بهبود شرایط اقتصادی و در پی آن بازار سهام موضوعات دیگری نیز علاوه بر سازوکار مالی نیاز است تا در روند معاملاتی سهام تاثیرگذار باشد.


وی ادامه داد: سازوکار مالی ویژه دارای ابهاماتی است که از جمله این موارد باید گفت مشخص نیست تاثیر این سازوکار در بورس، تولید و فروش شرکت‌های صادرکننده، تامین مواد اولیه بنگاه‌ها، سودآوری و ... چگونه خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود بار روانی مثبت راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی، چرا معاملات بازار سهام و شاخص بورس روند کاهشی را در پیش گرفت؟ اظهار داشت : نگاهی به معاملات بازار سهام نشان می‌دهد فروشنده قوی در این بازار حضور ندارد و در مقابل نیز خریدار قوی هم در جریان داد و ستدهای بازار سهام نیست. بنابراین نباید دلیل اصلی این روزها افت بازار سهام را به راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی نسبت داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر