11 اسفند 1397 - 14:53
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پایان نگرانی زعفرانکاران با راه اندازی قرارداد آپشن

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در واقع ریسک کاهش قیمت و عدم انجام معامله در قیمت‌های مناسب را برای کشاورز پوشش می‌دهد.
کد خبر : ۹۷۷۱۱
زعفران

محمد حسینی پور در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا عنوان کرد: معاملات اختیار معامله یا آپشن زعفران از فردا در بورس کالا راه اندازی می‌شود که لازمه موفقیت اختیار معامله، آگاهی لازم در نزد کشاورز و خریداران است، زیرا این معاملات دارای قواعدی علمی بوده و آگاهی‌های عمومی نیز از آن بسیار پایین است.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از دلایل موفقیت قرارداد آتی زعفران این بود که عموم مردم و سرمایه گذاران از طریق قرارداد آتی سکه، آگاهی لازم را با نحوه معاملات بدست آورده اند.البته بورس کالا نیز دوره های آموزشی مطلوبی را برای آموزش کشاورزان، فعالان بازار زعفران و بازار سرمایه برگزار کرده است که استمرار این آموزش‌ها از طریق رسانه ها، بورس کالا و کارگزاران باعث استقبال مناسب از این قرارداد جذاب خواهد شد.


حسینی پور با اشاره به اینکه ورود زعفران به بورس کالا برای کشاورزان ثمرات زیادی به همراه داشته است، افزود: قیمت محصولات کشاورزی از جمله زعفران از تولید تا مصرف فاصله قیمتی زیادی داشت و سوداگران از سودهای نجومی بهره مند بودند اما ورود زعفران به بورس کالا و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و آتی موجب شد این فاصله به حداقل برسد.در واقع عرضه زعفران در بورس کالا و شفافیت قیمتی حاصل شده باعث شده است تا زعفران کاران برای کار در سال‌های بعد انگیزه بگیرند که راه اندازی قرارداد اختیار معامله، سیکل خدمات بورس کالا برای صنعت زعفران را با بیمه قیمت این محصول در آینده تکمیل خواهد کرد.


وی در پایان عنوان کرد: یکی از دلایل عدم توسعه بخش کشاورزی ایران، عدم اطمینان به قیمت فروش محصولات است که این عدم اطمینان همواره مانع انگیزه بالای کشاورزان و تولید حداکثری می‌شود. در این میان ابزارهای بورس کالا از جمله قراردادهای آتی و آپشن، این خلا بزرگ یعنی نداشتن اعتماد به آینده در بخش تولیدات کشاورزی را جبران و پوشش ریسک مناسبی ایجاد می‌کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها