31 شهريور 1401 - 09:17
عضو کمیسیون صنایع و معادن:

عضویت در شانگهای حصر اقتصادی را خواهد شکست

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ما در حصر اقتصادی و تحریم قرار داریم و در عمل ورود به عضویت در شانگهای این حصر اقتصادی را خواهد شکست و از این طریق با اعضای اتحادیه شانگهای مراودات و تبادلات اقتصادی برقرار خواهیم ساخت.
کد خبر : ۱۴۱۵۵۴

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره اثرات عضویت ایران در شانگهای به خبرنگار ایبِنا گفت: عضویت در شانگهای برای ایران به چند دلیل فرصت مغتنمی است.


وی این دلایل را چنین توضیح داد: اولین دلیل به بزرگی حوزه شانگهای از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارتباط پیدا می‌کند. نکته دوم آن هم این است که ما در حصر اقتصادی و تحریم قرار داریم و در عمل ورود به عضویت در شانگهای این حصر اقتصادی را خواهد شکست و از این طریق با اعضای اتحادیه شانگهای مراودات و تبادلات اقتصادی برقرار خواهیم ساخت که فرصت بسیار مغتنمی است. این عضویت هم تلنگری به تحریم‌ها خواهد بود و هم برای بازرگانان و تولید کنندگان جهت صادرات و واردات موقعیت مناسبی ایجاد می‌کند.


نماینده مردم قزوین در رابطه با تاثیر عضویت در سازمان شانگهای بر دلارزدایی ابراز کرد: جایگاه دلار آرام آرام در دنیا در حال تغییر است. کشور‌ها با توجه به سوءاستفاده آمریکا از دلار در حال حرکت به سمت دلارزدایی هستند، البته آمریکایی‌ها به این مسئله اعتراف کردند و اخیرا هم مطرح شد که بی احترامی به امریکایی‌ها در دنیا زیاد شده است. یکی از این موارد بی احترامی که از آن تحت عنوان بی احترامی به امریکایی‌ها نام برده شد، بی توجهی به دلار است. ورود  به شانگهای ایران را نسبت به گذشته در برابر دلار بی نیازتر می‌کند.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره پول واحد بین اعضای سازمان شانگهای نیز اضافه کرد: ایجاد پول واحد کار سختی است، البته در صورتیکه پول واحدی مانند یورو ایجاد شود، ارزشمند است. یورو در مقاطعی موفق شد، اما به دلیل اختلافاتی که به وجود آمد مخصوصا خلاف قاعده رفتار کردن انگلستان از توان آن برای ایستادگی در برابر دلار کاسته شد. علاوه بر این کشور‌های اروپایی به لحاظ اقتصادی توان مقابله با آمریکا را ندارند و بسیار ضعیف هستند و موفق نشدند یورو را رقیب دلار تعریف کنند. درصورتیکه در حوزه شانگهای این اتفاق روی دهد قطعا به پول قدرتمندی تبدیل خواهد شد.


سیاهکلی در این باره اظهار داشت: اعضای شانگهای باید اعتماد به نفس بالایی به دست آورند و نسبت به اثر گذاری خود در دنیا اطمینان حاصل کنند. باید مورد توجه داشت که آینده دنیا و منطقه شرق آسیا اثرگذاری بالایی خواهد داشت و نمونه این مسئله را در برخی از کشور‌ها می‌توان مشاهده کرد.


وی در ادامه تصریح کرد: درصورتیکه اعتماد به نقس و خودباوری در اعضای شانگهای ایجاد شود و باور کنند که در برابر هژمونی غرب می‌توانند ایستادگی داشته باشند، جایگاه شانگهای بیش از آن چیزی که هست، ارتقا پیدا خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
۰
این عضویت خیلی خوبه به شرطی که معامله با پول واحد داشته باشن و روابط بین بانکی با خودشون رو ارتقا بدن و کشورهای کلیدی دیگه هم بهش اضافه بشه
فیلم و پخش زنده
بیشتر