13 مهر 1401 - 11:01
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تعاملات برد ـ برد ماحصل عضویت ایران در سازمان شانگهای

کارشناس اقتصادی گفت: عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند یک سری از تحولات بزرگ را در روابط ایران با کشور‌های بزرگ جهان مثل چین، پاکستان، روسیه و هند به وجود آورد و چه بسا موازنه قدرت با سایر قدرت‌های جهانی را برای ایران برقرار کند.
کد خبر : ۱۴۱۷۴۷

ساسان شاه ویسی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اهمیت عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای گفت: یکی از مسائل مهمی که در سازمان همکاری‌های شانگهای به چشم می‌خورد که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند تشکیل شورای مشترک بانکی بین کشور‌های عضو با هدف تسهیل بستر‌ها برای تامین سرمایه‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های سازمان است.


وی در این باره توضیح داد: اولین نشست شورای مشترک بانکی سال ۲۰۰۶ در پکن برگزار شد. متعاقب این موضوع سایر رکن‌های اساسی، به پیشنهاد روسیه، به دنبال بنیان گذاری یک تشکیلات بین المللی با عنوان باشگاه انرژی برآمدند به طوری که از سال ۲۰۰۶ روس‌ها این اندیشه را به صورت برجسته مطرح کردند و بسترسازی اصلی این موضوع را شکل دادند.


شاه ویسی توضیح داد: در حال حاضر کشور‌هایی مثل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و ایران اعضای اصلی این سازمان انرژی به شمار می‌روند. از سوی دیگر یک سری کشور‌ها عضو ناظر هستند مثل مغولستان، افغانستان و بلاروس. کشور‌های دیگری نیز در مقام شرکای همکاری‌ها و گفتگو هستند مثل ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه وسریلانکا بنابراین این موضوع درکنار پنج هدف اصلی که سازمان دنبال می‌کند بسیار برجسته است چرا که کارکرد‌های قابل توجهی برای تقویت اعضای خود به دنبال دارد.


وی در خصوص مهمترین اهدافی که توسط کشور‌های عضو سازمان شانگهای دنبال می‌شود، گفت:کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای اهداف توسعه‌ای، چون همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تقویت اعتماد و حسن همجواری، حفظ ثبات کشور‌های عضو، حفظ صلح امنیت و ثبات درمنطقه و مقابله با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر را دنبال می‌کنند. اگر این موارد را به عنوان اهداف در نظر بگیریم اهمیت تشکیل این گروه منطقه‌ای بیش از پیش برجسته می‌شود.


ساسان شاه ویسی در خصوص اهمیت موضوع سوخت و انرژی در این سازمان گفت: کشور‌های عضو این سازمان در کنار هم بیشترین تولید کننده و بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان را شکل می‌دهند و بزرگترین سازمان منطقه‌ای قلمداد می‌شوند. به طوری که نقش موازنه‌ای را در مقابله با پیمان ناتو به وجود آورده‌اند. با توجه به اینکه قریب به ۴۰ درصد جمعیت دنیا و بیش از ۲۸ درصد تولید ناخالص دنیا در این مجموعه قرار داد می‌توان گفت کشور‌های عضو همکاری شانگهای دارای یک ظرفیت اثر گذار و پر اهمیت برای خود و سایر اعضا هستند.


وی در خصوص اهمیت عضویت در چنین سازمانی گفت: در کنار قریب به ۳۷ میلیون کیلومتر مربع مجموع مساحت کشور‌های عضو اعم از اصلی یا ناظر که چیزی حدود ۳۵ درصد خشکی‌های کره زمین را به این سازمان اختصاص داده بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار حجم ظرفیت اقتصادی است که در مجموع کشور‌های عضو این سازمان از آن بهره مند می‌شوند. چیزی قریب به ۷ هزار میلیارد دلار، حجم تجارت خارجی است که در مجموعه این نهاد ظرفیت‌سازی می‌کند.


وی درخصوص مزایای عضویت ایران در این سازمان همکاری منطقه‌ای گفت: عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند یک سری از تحولات بزرگ را در روابط اقتصادی و پیوند‌های ایران با کشور‌های بزرگ جهان مثل چین، پاکستان روسیه هند به وجود بیاورد و چه بسا موازنه قدرت با سایر قدرت‌های جهانی را برای ایران برقرار کند.


وی در ادامه توضیح داد: ایران بعد از بیست و پنج سال از تشکیل این سازمان با استفاده از این ظرفیت و پیمان بزرگ که شامل جمعیت، وسعت، کارکرد‌های اقتصادی، ظرفیت‌های تجاری، انرژی و قابلیت‌های بزرگی است باید دستاورد‌های بزرگی کسب کند و از این موارد به عنوان یک اندوخته استفاده کند.


ساسان شاه ویسی در ادامه تاکید کرد: آنچه که مسلم است بیش از ۲۰ درصد ذخایر نفتی دنیا و بیش از ۵۰ درصد ذخایر گازی دنیا این قابلیت را دارد که در دهه‌های آینده یکی از بزرگترین قطب‌های بین المللی اقتصادی در جهان بخصوص حوزه انرژی قلمداد شود. این موضوع به شدت می‌تواند در مدیریت، کنترل و بهره برداری و تامین پایدار انرژی جهانی نقش ایفا کند، لذا از عضویت دائمی خود برای بهره وری‌ها و رشد اقتصادی با افزایش تعاملات تجاری باید بهره‌مند شویم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر