19 مهر 1401 - 07:45
عرضه ارز در سامانه نیما باز هم از یک میلیارد دلار گذشت؛

فقط ۲۳۶ میلیون دلار نیمایی خریدار داشت/ ۱۰.۵ میلیون دلار توافقی در کانال ۳۱ هزار تومان معامله شد

بانک مرکزی از بیست و سوم شهریورماه سال جاری و بنا به دستور رییس کل این بانک نسبت به انتشار جزئیات معاملات انجام شده در بازار‌های حواله و اسکناس ارز به صورت روزانه اقدام می‌کند.
کد خبر : ۱۴۱۸۹۵

به گزارش ایبِنا، مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) تا ساعت ۱۷ روز گذشته (دوشنبه مورخ ۱۴۰۱.۷.۱۸) معادل یک میلیارد و ۱۹ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۲۳۶ میلیون دلار بوده است. گفتنی است، مجموع معاملات روز یکشنبه در سامانه نیما معادل ۱۹۳ میلیون یورو بود.

همچنین در بازار متشکل ارزی (اسکناس) تا ساعت ۱۷ دیروز (دوشنبه مورخ ۱۴۰۱.۷.۱۸) ۱۰.۵ میلیون دلار با میانگین نرخ ۳۱ هزار و ۲۷۷ تومان و ۷۵۹ هزار یورو با میانگین نرخ ۳۱ هزار و ۲۵۹ تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.

بر اساس این گزارش؛ از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار در ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضا‌های خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

 

بانک مرکزی از روز ۲۳ شهریورماه سال جاری و بنا به دستور رییس کل این بانک نسبت به انتشار جزئیات معاملات انجام شده در بازار‌های حواله و اسکناس ارز به صورت روزانه اقدام می‌کند.

 

 

رشد ۸۰ درصدی تامین ارز در سامانه نیما

 

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این در آیین رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها با اشاره به افزایش قابل ملاحظه معاملات در سامانه نیما اظهار داشت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری معادل ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله ارز انجام شده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار بود که این آمار بیانگر رشد ۸۰ درصدی معاملات در نیما در سال جاری است. همچنین طی شش ماهه سال جاری حجم معاملات در بازار متشکل ارزی به صورت اسکناس و برای تأمین نیاز‌های خدماتی، ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر