کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

شرکت‌های کوچک بازار سرمایه در پایین‌ترین P/E تاریخی قرار دارند

یک کارشناس بازار سهام گفت: در حال حاضر بازار سرمایه از کمبود نقدینگی به شدت آسیب می‌بیند.
کد خبر : ۱۴۱۹۴۶

حسین غیاثی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با ایبنا با اشاره به مطلب فوق گفت: دلیل این عدم نقدینگی این است که در سال ۹۹ بازار سرمایه بدون پشتوانه بنیادی رشد حبابی کرده بود زیرا بسیاری از سرمایه‌های مردم عادی وارد بازار سهام شده بود و این افراد بدون این که سهم‌ها را تحلیل کنند، اقدام به خرید سهام می کردند. این موضوع موجب شد تا سهم‌ها را در قیمت‌های بسیار بالا خریداری کنند، اما به این موضوع فکر نمی‌کردند که چه کسی قرار است تا این سهم‌های حبابی را خریداری کند.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: همچنین در ادامه سودآوری تعدادی از سهم‌ها مطابق انتظارات و پیش بینی ها تحقق نیافت و شرکت‌ها نتوانستند سود مورد نظر را بدست بیاورند و این موضوع موجب شد تا P/E بسیاری از سهم‌ها به شدت افزایش یابد. بنابراین این سهم‌ها از نظر بنیادی ارزش خرید نداشتند ودر ادامه قیمت آنها ریزش کرد.

 

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: یکی از عواملی که موجب شد تا در سال ۹۹ قیمت سهام حبابی شود، فضاسازی بود که دولت مردان در آن سال انجام داده بودند و مردم را دعوت می کردند که در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

 

غیاثی گفت: مجموع این موارد موجب شد تا سهام داران دست به فروش در قیمت‌های پایین‌تر بزنند. بنابراین عدم اعتماد در بازار سهام شکل گرفت به طوری که هر روز شاهد خروج سرمایه ها از بازار سهام بودیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ تورم و پایین نیامدن نرخ دلار موجب شده است تا قیمت سهم‌ها کاهش یابد و کاهش قیمت سهام P/E بسیاری از سهم‌ها را کاهش داد، به طوری که هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها جذاب هستند. به خصوص در شرکت‌های کوچک که در گذشته P/E بالایی داشتند، اما امروز P/E  شرکت‌های کوچک بسیار تقویت شده است.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر