اقتصاد جهانی مواجه با بدترین چالش‌های ۴ دهه اخیر

اقتصاد جهانی مواجه با بدترین چالش‌های ۴ دهه اخیر
وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده، هشدار داد که اقدام‌های بانک های مرکزی برای مهار تورم تاخیر دارند.
کد خبر : ۱۴۲۰۹۵

به گزارش خبرنگار بین الملل  ایبِنا به نقل از راشاتودی، به گفته لری سامرز، وزیر سابق خزانه داری ایالات متحده، در حال حاضر اقتصاد جهانی با بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در چهار دهه گذشته دیده، مواجه است. سامرز در جلسه سالانه موسسه مالی بین‌المللی در واشنگتن گفت: این وضعیت جزو پیچیده‌ترین، متفاوت‌ترین و مقطعی‌ترین چالش‌هایی است که می‌توانم طی ۴۰ سال به خاطر بیاورم. او از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و بانک‌های مرکزی انتقاد کرد که ریسک‌های ناشی از تورم بالا و مداوم را دست‌کم می‌گیرند و نتوانسته‌اند برای مقابله با بحران بر اساس آن عمل کنند.

 صادقانه بگویم، من از پاسخ بسیار ناامید هستم. سامرز گفت که با وجود نرخ‌های بهره بالا، دلار قوی‌تر، کمبود انرژی و غذا، تنش‌های ژئوپلیتیکی و تغییرات اقلیمی، باید پیشنهاد اساسی مطرح شود تا وضعیت را به سمت بهتر شدن ببرد. با این حال، وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در سال جاری فدرال رزرو آمریکا تاکنون پنج بار نرخ بهره را افزایش داده و سایر بانک‌های مرکزی سراسر جهان نیز از این روند پیروی کرده اند. با این حال، سامرز گفت که این بانک‌ها برای افزایش نرخ‌ها بیش از حد منتظر ماندند و حتی اگر اقتصاد را وارد رکود کند، نرخ‌های بهره باید بیشتر افزایش یابد.

وی گفت: اگر سعی کنید از آن جلوگیری کنید، فقط با رکود تورمی مواجه می‌شوید و باید کار سخت تری انجام دهید. اما این همه، برای بقیه جهان، عواقب جانبی دارد.

 

سامرز گفت که یکی از این پیامد‌ها مشکلات تامین مالی بازار‌های بدهی است. او تحولات اخیر در بریتانیا را مثال زد. بانک انگلستان ماه گذشته در واکنش به کاهش شدید قیمت اوراق قرضه پس از اعلام کاهش گسترده مالیات توسط دولت، برنامه خرید اضطراری اوراق قرضه دولتی را آغاز کرد.

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر