26 مهر 1401 - 12:45
آل اسحاق در گفتگو با ایبِنا:

گزارش صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز روشن اقتصاد ایران را نشان داد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: با توجه به اینکه صندوق بین المللی پول مرکز مرجع معتبری برای ارائه گزارش‌های اقتصادی در جهان است، اعلام ارقام و آمار مرتبط با وضعیت اقتصاد ایران بیانگر آن است که علی رغم وجود تمامی مشکلات اقتصادی و شدت تحریم‌ها همه عوامل متاثر در اقتصاد رو به رشد هستند.
کد خبر : ۱۴۲۰۹۶

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره گزارش صندوق بین‌المللی پول در خصوص شاخص‌های اقتصادی ایران در یک سال گذشته گفت: گزارش ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول را می‌توان گزارش ارزشمندی عنوان کرد، بخصوص در شرایطی که اقتصاد ایران تحت محدودیت‌های متعدد داخلی و خارجی است.


وی در این باره گفت: صندوق بین المللی پول شاخص‌های مهمی درباره اقتصاد ایران منتشر کرده است. پیش بینی صندوق بین المللی در سال ۲۰۲۲ براساس شاخص‌های قدرت خرید که قابل قبول همه است از این موضوع حکایت دارد که تولید ناخالص داخلی ایران به ۱۵۹۹ میلیارد دلار می‌رسد، یعنی نسبت به سال ۲۰۲۱ می‌توان گفت ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر شده است و سرانه تولید ناخالص داخلی ایران براساس شاخص قدرت خرید از ۱۷ هزار و ۸۲ دلار در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۸ هزار ۶۶۳ دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رسد به طوری که می‌توان گفت رشد درآمدی دولت ایران نسبت به سال قبل ۵۳ درصد یا به مبلغ ۸۲۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


وی در این باره افزود: با توجه به اینکه سال گذشته این مبلغ ۵۳۹ هزار میلیارد تومان بود و هزینه دولت هم رشد ۵۱ درصدی خواهد داشت این گزارش بدین معناست که درآمد ما ۵۳ درصد رشد می‌کند با توجه به وجود همه مشکلاتی که داریم و هزینه ۵۱ درصدی کشور، باز شاهد رشد ۲ درصدی در تراز جاری کشور خواهیم بود.


آل اسحاق در ادامه بیان داشت: تراز حساب‌های جاری در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۱ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید. جمعیت کشور از ۸۵ میلیون نفر عبور خواهد کرد. با توجه به اینکه صندوق بین المللی پول مرکز مرجع معتبری برای ارائه گزارش‌های اقتصادی در جهان است، اعلام تمامی این ارقام و آمار بیانگر آن است که علی رغم وجود تمامی مشکلات اقتصادی و وجود تحریم‌ها همه عوامل متاثر در اقتصاد رو به رشد است.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: به هر حال باید مراقب اخلالگران اقتصادی یا کشور‌های متخاصمی باشیم که با دسیسه‌های مختلف مانع رشد اقتصاد ایران هستند. دولت محترم در یک سال گذشته برای رسیدن به رشد اقتصادی و هموار کردن مسیر رشد اقتصادی بسیار تلاش کرده است. عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و تقویت ارتباط تجاری و تعاملات اقتصادی با کشور‌های منطقه و همسایه زمینه‌ساز رشد اقتصادی ایران خواهد شد.


وی با اشاره به وجود همدلی بین نیرو‌های خدوم کشور برای رشد اقتصاد گفت: با اینکه مشکلات و چالش‌های زیادی برای رسیدن به رشد اقتصادی در پیش رو داریم، اما همدلی بین قوا برای بسترسازی رشد اقتصادی با درآمیختگی با آرمان، اعتقاد و روحیه جهادی منجربه بهبود وضعیت اقتصادی و شاخص‌ها می‌شود به همین جهت برای رسیدن به نقطه مطلوب باید بیشتر کار کنیم و روی رشد اقتصادی متمرکز شویم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر