30 مهر 1401 - 10:59
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

شفافیت و حذف رانت از مزایای راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز/ خرید و فروش ارز آسان‌تر شد

شفافیت و حذف رانت از مزایای راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز  خرید و فروش ارز آسان‌تر شد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: راه‌اندازی درگاه یکپارچه نرخ ارز صرافی‌ها به نفع خریدار و فروشنده است و در طول زمان و در ماه‌های آینده شاهد افزایش رضایت مردم از این درگاه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۴۲۱۹۸

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص عواید و مزایای راه‌اندازی درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها گفت: راه‌اندازی درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها منجر به افزایش شفافیت در بازار ارز می‌شود به همین دلیل این سامانه، زمینه را برای خرید و فروش ارز با قیمت مناسب‌تر فراهم می‌کند.


وی در این باره توضیح داد: به این معنا که خریدار و فروشنده با مراجعه به این درگاه می‌توانند قیمت مناسب را برای خرید یا فروش شناسایی و مطابق آنچه ترجیح می‌دهد اقدام به معامله کنند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: راه‌اندازی این درگاه از سوی بانک مرکزی از این جهت حائز اهمیت است چرا که وجود چنین سامانه‌ها و درگاه‌هایی کمک می‌کند برخی به دلیل عدم شفافیت در بازار دیگران را دور نزنند. بار‌ها گزارش شده به دلیل فقدان شفافیت برخی حاضر به عرضه ارز نیستند و برخی به خاطر عدم شفافیت بازار حاضر به خرید ارز نیستند، لذا این درگاه کار خرید و فروش و عرضه و دسترسی به ارز را تسهیل می‌کند به گونه‌ای که خریداران ارز به موقع ارز مورد نیاز خود را خریداری و فروشندگان نیز به موقع با قیمت مناسب به طوری که دو طرف از انجام معامله خرسند باشند می‌فروشند.


وی در خصوص مزایای راه اندازی این درگاه گفت: با تسهیل معامله ارز، رانت برخی از صرافی‌ها حذف می‌شود. تا پیش از راه اندازی این درگاه، برخی از صرافی‌ها از عدم اطلاع مشتری سوءاستفاده کرده و با تغییر قیمت و نرخ گذاری بالاتر یا پایین‌تر از حد معمول اصولا مرتکب تخلف‌هایی می‌شدند.


وی در خصوص استقبال مردم از درگاه یکپارچه اعلام نرخ صرافی‌ها گفت: قطعا در طول زمان و در ماه‌های آینده شاهد افزایش رضایت مردم از این درگاه خواهیم بود و از وجود چنین درگاه‌هایی استقبال می‌کنند چرا که به نفع خریدار و فروشنده است و تا حدی می‌تواند کارمزد و رانت ایجاد شده برای صرافی‌ها را کاهش دهد.


قادری در پایان خاطرنشان کرد: این درگاه مانند سایر سامانه‌هایی که طراحی و اجرا شده، اما معطوف به نتیجه قابل قبولی نشده؛ نخواهد بود. مردم در میان مدت شاهد اثر گذاری این درگاه در بازار ارز و رقابتی کردن عرضه ارز در صرافی‌ها خواهند بود. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است چرا که یکی از ویژگی‌های بازار رقابتی، وجود دانش و اطلاعات کامل است به این معنا که در این درگاه اطلاعات فروشنده و خریدار وجود دارد و بازار خود به خود به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر