افزایش حجم تجارت بین روسیه و ترکیه

افزایش حجم تجارت بین روسیه و ترکیه
معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: حجم تجارت این کشور با ترکیه در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است.
کد خبر : ۱۴۲۲۴۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر ایلیچف، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: همکاری اقتصادی روسیه و ترکیه در سال جاری رو به افزایش بوده است. وی گفت که حجم معاملات تجاری بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر به ۴۷ میلیارد دلار رسیده است. این وزارت انتظار دارد که این رقم برای کل سال به ۶۰ میلیارد دلار برسد و خاطرنشان کرد که با توجه به پویایی ۹ ماهه اول می‌تواند حتی بیشتر از این باشد.

 ایلیچف در سخنرانی خود گفت: بر اساس برآورد‌های ما، گردش محموله در حوزه آزوف ـ دریای سیاه، می‌تواند به ۲۵۰ میلیون تن در سال برسد.  بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال، تجارت روسیه با ترکیه بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ به ۲۳.۳ میلیارد دلار رسیده است که این رقم برای کل سال ۲۰۲۱، ۳۳ میلیارد دلار بود.

رشد عمده صادرات به ترکیه، به گفته ایلیچف، مربوط به محصولات انرژی است، با این حال، افزایش صادرات غیر اولیه، غیر انرژی، شامل انواع خاصی از محصولات فلزی نیز هست.  دو ماه پیش، ترکیه و روسیه، برنامه همکاری اقتصادی را امضا کردند که بر اساس آن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. دو کشور توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارز تجارت دوجانبه، حتی برای تامین گاز طبیعی روسیه معرفی کنند.

در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه آگوست، خاطرنشان کرد که حجم تجارت بین مسکو و آنکارا در حال گسترش است و در سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته و در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر