روند مثبت یا منفی شاخص، بیانگر سود یا ضرر نیست

روند مثبت یا منفی شاخص، بیانگر سود یا ضرر نیست
کارشناس بازار سرمایه گفت: حرکت منفی شاخص کل، لزوما به معنای ضرر سرمایه‌گذاران نیست، همچنین مثبت بودن آن به معنای سودآوری نیست.
کد خبر : ۱۴۲۳۱۱

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: شاخص‌های دارای اهمیت، شامل شاخص کل، قیمت و بازده نقدی و هم وزن می‌شوند، البته شاخص‌های دیگری نیز تحت عنوان ۵۰ شرکت برتر، شاخص آزاد شناور و شاخص صنعت و مالی وجود دارند.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شاخص کل، حرکت کلی بازار سرمایه را نشان می‌دهد که این پارامتر مبنای محاسباتی دارد و در طول یک بازه زمانی بیست ساله شکل گرفته، اما در سال‌های اخیر سرمایه گذاران به این شاخص، وزن زیادی داده اند.

 

وی افزود: حرکت منفی شاخص کل لزوما به معنای ضرر سرمایه گذاران نیست، همچنین مثبت بودن آن به معنای سودآوری نیست، بلکه این شاخص، کلیت بازار را بیان می‌کند پس سهامدار نباید هم جهت با روند شاخص حرکت کند.

 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاخص کل نباید مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران باشد، چون سود و زیان سرمایه گذاران به انتخاب نماد‌های خریداری شده بستگی دارد و شاخص کل برای نگاه اکوسیستمی و کلی مناسب است.

 

وی افزود: شاخص کل برآیند سهام‌های بزرگ با حجم زیاد است و شاخص کل هم وزن نیز به سهام‌های کوچک و پر معامله می‌پردازد. شاخص قیمتی نیز، بازده و قیمت سهم را نمایش می‌دهد.

 

به گفته وکیلی، حرکت هر یک از این شاخص‌ها نمی‌تواند مبنای تصمیم گیری باشد به خاطر اینکه سود و زیان افراد بستگی به پرتفوی و انتخاب سهام دارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: از سرمایه گذاران تقاضا داریم که به هر یک از شاخص‌های مطرح شده به صورت کلی نگاه کنند، اما اگر برخی از سهامداران مایل به حرکت در جهت شاخص هستند می‌توانند در صندوق‌های شاخصی سرمایه گذاری کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر